Moliro?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roni
    Användare
    • maj 2003
    • 183

    Moliro?

    Jag undrar om man kan se skillnad på Moliro. Jag tycker att en har mycket större stjärtfena och den andra är mycket rödare i färgen. Kan detta vara något eller är det bar individerna som skiljer sig åt?

    Mvh Fredrik
    Mvh/Fredrik
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Jag antar att det är könsskillnader du syftar på.
    När det gäller färgskillnader så har har jag själv i alla fall inte sett några tydliga avvikelser mellan könen. Dominanta hannar blir ju i regel mer utfärgade och därmed rödare, men detta gäller ju inte hannar som inte är dominanta. Några hannar i en grupp kan ju alltså utmärka sig färgmässigt men merparten hannar i en 1/1 grupp kan ju mycket väl tillhöra de individer med minst färg.

    Fenor och kroppsform är knep som ett tränat öga möjligen kan utläsa med mer eller mindre säkerhet könet. Stjärtfenans storlek eller form kan mycket väl vara en sak som antyder könet men jag skulle långtifrån enbart avnända detta för könsbestämning.

    Att plocka upp fisken och kika i genitalierna är alltid det säkraste kortet men kanske inte det mest lockande. Däremot kan man med hjälp av fiskarnas beteende komma ganskla långt om man nu inte absolut måste veta en hel grupps absoluta könsfördelning.
    David

    Kommentar

    • roni
      Användare
      • maj 2003
      • 183

      #3
      Tack så mycke David! Jag får hoppas på att det är 1 hane och 1 hona. JAg fick med dom i ett akvarie jag köpte och han sa att dom hade fått barn, men jag börjar tvivla på detta allt dom gör är att jaga varandra. Men igår när jag flyttade över dom till ett större kar så blev dom plötsligt mycket snällare och mer intresserade av varandra. Hoppas att det blir nån lek framöver.

      Fredrik
      Mvh/Fredrik

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Har du bara två individer är det ju betydligt enklare, stämmer dessutom uppgiften att det fått ungar är det ju busenkelt att könsbestämma dem

        I ditt fall bör enbart färgskillnaderna kunna vara till grund för att avgöra vilken av dem osom är hane respektive hona.
        David

        Kommentar

        • roni
          Användare
          • maj 2003
          • 183

          #5
          Då borde jag med andra ord ha en hona och en hane. Den ena är som sagt väldigt röd och tjusig medans den andra är mörk nästan svart med lite rött i fenorna.

          Fredrik
          Mvh/Fredrik

          Kommentar

          • roni
            Användare
            • maj 2003
            • 183

            #6
            Jag glömde säga att det är den röda som blir jagad vilket gjorde att jag trodde att det var honan. Men då är det alltså honan som jagar hanen om detta stämmer. Är det vanligt att honan jagar hanen?

            Fredrik
            Mvh/Fredrik

            Kommentar

            • David Johansson
              Användare
              • april 2002
              • 581

              #7
              Visst kan en hona vara dominant speciellt om hon storleksmässigt har ett övertag men för att krångla till det kan en dåligt färgad hanne givetvis ha sämre färger än en bra färgad hona. En fisk som blir jagad är dessutom utsatt och visar förmodligen inte upp sina bästa färger.
              David

              Kommentar

              • roni
                Användare
                • maj 2003
                • 183

                #8
                Ja nu blev det lite krångligt, tiden får väl utvisa vad det är för något.
                Mvh/Fredrik

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Jag har två Moliro (8cm) som jag inte alls vet vilka kön de har, de liknar varandra ganska mycket. De är vackra med sitt mörka sätt med viss "färg" på den bakre delen av kroppen närmst analfenan. De går tillsammans med en massa Malawi, mest Aulonocara och Labidochromis. Mina hongi är dominanta i det akvariet så resten av firrarna har knappt en syl i vädret.

                  Mina Moliro är mycket lika varandra, tror ni det kan vara två hannar eller två honor. De färgar ganska mörkt, bråkar inte så ofta men när de väl e igång så är det ordentliga lip-locks med vita munna som resultat. Båda brukar vara likadfant utfärgade förutom ibland då den mindre av dem färgar "randigt".

                  Vad tror ni?
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • David Johansson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 581

                    #10
                    Jag har aldrig sett två honor bita fast i varandras munnar så frågar du mig är det två hannar som du har, men kanske någon har andra erfarenheter.
                    David

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #11
                      De honor som jag hade i min fd Moliro-grupp kunde bråka nästintill lika mycket som hanarna. Jag kunde även ibland se att dom bet fast i varandras munnar. Speciellt när den hona som stod högst på rangordningen hade gått med yngel en tid så brukade hon tappas sin plats i rangordningen. När hon sen skulle ta tillbaka sin plats kunde det gå riktigt hett till, med fjäll som yrde och även det här med att dom bet fast i varandras munnar.
                      Någon större skillnad i utseende kunde jag inte se mellan hanar o honor.
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        Lip-lock har vad jag vet bara hänt en gång, annars så har det bara varit korta jakter. Just den dagen hade jag släppt ner 4 Ikola i större storlek i samma avarium (där det mestdels går Aulonocara och Labidochromis) som kanske utlöste konflikten mellan dem. Just nu så färgar de lika vackert igen och inte en syn av aggressioner mellan dem vad jag kan se.

                        Jag får se vad som händer, förhoppningsvis är det honor. Jag köpte dessa två i en akvarieaffär där de från början haft 9 Moliro i ett 60litersakvarium, när jag köpte dem var det endast dessa två kvar. Jag skulle inte kunna tänka mig att den dominante hannen sparade en hanne till sist, de borde han ju ha tagit hand om till att börja med.

                        Om några veckor skall de upp ur akvariet så då kan jag jämföra könsöppningarna och se om där kanske är några skillnader.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        Arbetssätt...