frigolitbakgrund med sandstruktur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steffo
    Användare
    • oktober 2003
    • 19

    frigolitbakgrund med sandstruktur

    nu har jag kollat runt här och kommit fram till att det finns massor med bra info om hur man bygger frigolitbakgrunder, men jag har en idé som jag inte lyckades hitta någonting om.

    eftersom stenarna i malawisjön bör ha mer eller mindre samma nyans som sedimentet borde man ju kunna använda 0,33mm rådasanden ed och limma den på en redan formad "värmd" frigolitbakgrund och sedan lacka. eller är en avslutande lackning onödigt om man bara använder rätt lack som klister.

    nyanser mm bör ju tillkomma naturligt när burken varit igång ett tag, fast jag kanske hjälper tilll lite med nåt pigment.. fast då måste jag definitivt lacka. eller hur?

    tacksam för idéer och kommentarer
    life's a bitch 'n then you die. so f**k the world 'n let's get high!
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    #2
    kan du inte bara blanda i sanden i husfix med rätt nyans och slänga på frigoliten direkt då?
    /Mikael

    Kommentar

    • steffo
      Användare
      • oktober 2003
      • 19

      #3
      kanske funkar...
      life's a bitch 'n then you die. so f**k the world 'n let's get high!

      Kommentar

      • fisher_man
        Användare
        • september 2003
        • 78

        #4
        Du skulle ju kunna samla lite sand från olika ställen så kanke det blir lite olika nyanser, och sedan lägger du ett lager lack direkt på frigoliten och strör ut sand.
        När lacken med sand i sedan har härdat lägger du ett lager lack till på det.
        Det borde funka men jag har aldrig testat!
        Det måste självklart då vara en lack som inte fräter på frigoliten.

        MVH Robin

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          En mycket trevlig ide... Har själv gått & funderat i dessa banor. Så nu ställer jag frågan... HUR GICK DET? Blev det bra? Jag håller just på & startar ett bakgrundsbygge med frigolit till mitt 250l kar & att få lite tips & trix vore inte fel. Mina tankar har gått ungefär så här... frigoliten formas & sedan penslar jag husfix på i ett flertal lager för att få en bra yta. Sedan tänkte jag besöka en "bergs/sten kross" & "låna" lite stendamm å blanda i sista husfixen eller sprida ut det på "blöt" husfix alt. lacka & sprida i lacken före den torkar. Jag har letat lite för att se om det är någon som provat detta här på forumet & internet men inte hittat mer än denna tråden.
          Tankarna med att göra på detta viset är att få ungefär samma färg på sanden som bakgrunden, man vill ju att det skall se narturligt ut.(Inget ont om er som kör mörk bakgrund & vit sand tex. faxegrus. Men håll med om att det ser lite "konstlat" ut.)
          Så fyll på tråden med tips! Bakgrundsbygge är ett aldrig sinande ämne.

          Kommentar

          • MagnusL
            Användare
            • januari 2004
            • 326

            #6
            Ja avslutade just mitt senaste bygge till ett 310 liters igår. Jag köpte rosa "byggfrigolit" på Silvan, den är lite tätare än "vanlig". Formade den med en morakniv och brännare.

            För att få en trovärdig yta blandade jag husfix med oxidsvart, oxidrött och oxidbrunt. Sen duttade jag runt med en vanlig målarpensel. Till sista rundan husfix körde jag i biltemas blästersand och min flickväns pysselglitter (lite, lite glitter).
            Magnus Lovgren

            Kommentar

            • TH
              Användare
              • januari 2004
              • 9

              #7
              En som har brukt silikon og sand. http://www.diskusjonsforum.no/akvari...=&threadid=955
              Han har brukt lighter til å smelte isoporen, noe som ikke burde gjøres. Ellers fungerer det greit.

              Kommentar

              • Gäst

                #8

                MagnusL har du möjligen bilder på hur det blev? Man är jue nyfis!! *S*
                Tack TH för länken & tipset!
                Efterlyser steffo... man vill jue gärna höra hur det gått & hur det blev.. kanske det till och med finns bilder där???
                Fyll på med lite tankar & tips & trix...

                Kommentar

                • MagnusL
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 326

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Tottas


                  MagnusL har du möjligen bilder på hur det blev? Man är jue nyfis!! *S*
                  Tack TH för länken & tipset!
                  Efterlyser steffo... man vill jue gärna höra hur det gått & hur det blev.. kanske det till och med finns bilder där???
                  Fyll på med lite tankar & tips & trix...
                  Mmm.. Får en EOS 300D med posten idag (förhoppningsvis) Ska se om jag inte kan föreviga bakgrunden åt dig!
                  Magnus Lovgren

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    MagnusL.. Då får vi hålla tummarna för att posten klarar av att ordna detta...
                    Man ser fram emot att få se den...ja alltså din bakgrund.. Va kul med ny kamera!! Man blir lite avis jue... Får hålla till godo med min g:a Nikon 801:a synd bara att man inte har scanner så man får in diabilderna i datorn Men jag får försöka att ordna detta till mitt bygge så att jag kan delge dig & andra nyfikna... Om jag nu vågar visa min obefintliga konstnärsådra....*ASG*

                    Kommentar

                    • MagnusL
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 326

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Tottas

                      MagnusL.. Då får vi hålla tummarna för att posten klarar av att ordna detta...
                      Man ser fram emot att få se den...ja alltså din bakgrund.. Va kul med ny kamera!! Man blir lite avis jue... Får hålla till godo med min g:a Nikon 801:a synd bara att man inte har scanner så man får in diabilderna i datorn Men jag får försöka att ordna detta till mitt bygge så att jag kan delge dig & andra nyfikna... Om jag nu vågar visa min obefintliga konstnärsådra....*ASG*

                      tJOHO! Har precis fått den, tar lite bilder ikväll!
                      Magnus Lovgren

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        FYYYY VA KUL!!!!
                        Skojjigt värre jue med ny kamera.....F-n va jag blir avis..fast det är en canon..(nikonägare)....*ASG*
                        Ser fram emot bilder!!!
                        Trevlig kväll då!!! & Helg oxå... MagnusL

                        Kommentar

                        • MagnusL
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 326

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Tottas

                          FYYYY VA KUL!!!!
                          Skojjigt värre jue med ny kamera.....F-n va jag blir avis..fast det är en canon..(nikonägare)....*ASG*
                          Ser fram emot bilder!!!
                          Trevlig kväll då!!! & Helg oxå... MagnusL


                          Äntligen.. Fick inte kameran att synka mot min XP burk.. Sorry för den kassa kvalitén, hade problem med blixten.. Bakgrunden är lite mörkare än vad som syns på bilderna. Filtermattan är på 50x50x10 och jag kör igenom vattnet 10 ggr/timme ungefär.
                          Magnus Lovgren

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14


                            Äntligen.. Fick inte kameran att synka mot min XP burk.. Sorry för den kassa kvalitén, hade problem med blixten.. Bakgrunden är lite mörkare än vad som syns på bilderna. Filtermattan är på 50x10x10 och jag kör igenom vattnet 10 ggr/timme ungefär.
                            [/quote]

                            Tack MagnusL för dom fina bilderna!!! Jag kommer att satsa på bakgrunden med sand/stenmjöl i husfixen. Tror att det kommer att bli kanon. Gillade din bakgrund så nu sög det tag i tarmen att börja snida i friggoliten... Ska bli spännande
                            Tack för hjälpen & "idesprutan" jag fick!

                            Ge mig gärna en vink om du uppdaterar dina bilder, ser gärna mer av din balja! Ska försöka att låna digitalkamera till mitt bygge & lägga upp det på hemsidan.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...