Yngelproblem...dör en efter en...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #16
    Yngel kan vara extremt känsliga för ljud och turbulens såsom brummande pumpar, kraftigt vattenflöde. Jag delar också erfarenheten att yngel dött med alltför kraftigt innerfilter som förklaring.
    David

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Jag har nu haft den mindre vattenströmningen i snart ett dygn och jag har sett en betydlig skillnad på både fiskarnas välmående som deras beteende. Nu kommer de fram till rutan när jag kommer och tittar till dom...förut så "gömde" de sig i de bakre regionerna. Troligen var det för mycket "storm" förut...

      Jag hoppas att detta problem med yngeldöden är löst nu...tack till alla som gett förslag och råd...

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #18
        Jag har märkt att dom växer bra mycket fortare under lugnare vatten förhållanden dvs inga starka pumpar som kastar runt dom små liven.

        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • aquan00b

          #19
          Asså räcker det inte enbart med cyclops för en början sen köra varierad kost .??Vid typ 4cm .!


          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Visst kan det räcka, men jag tvivlar starkt på att det skulle vara en foderfråga då lika gamla yngel i akvariet under lever gott.

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #21
              kan detta även påverka vuxna exemplar? för stark cirkulation?
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #22
                Inte alls på samma sätt som hos yngel,vissa sorter mår bättre av en stark cirkulation i karet medans vissa har en tendens att bli lite skygga av en alltför kraftig yt rörelse då det skvalpar och har sig.
                Mina Protomelas och Copadichromis tex verkar inte alls tycka om när ytan rör sig för mycket utan verkar föredra att det e lite lugnare ström vid ytan.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #23
                  Hur är det med Hongi och auratus då?
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    Det ska nog mycket till inann dom veknar pga för stark filter cirkulation,se till att det finns lite lugnare vatten i burken så det inte strömmar runt för mycket som det tex skulle göra i en flod eller fors utan att du riktar strålen så den mojnar ut efter ha träffat någon yta eller om du har 2 filter kan du ju låta dom stråla mot varandra i ett V mot tex framrutan så att säga.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • pontus
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 514

                      #25
                      OMG
                      Passenger on Planet Earth:
                      Pet.macro nsumbu
                      Pet.moshi ikola
                      Pet.Trewavasae
                      Pet.Bulu-Point "Red"
                      Pet.orthognathus tricolor mvuna
                      Pet.Longola
                      Tr.Ilangi
                      Tr.Muzi
                      Tr.Katonga
                      Neo.Leleupi

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Nu har jag varit tvungen att flytta alla överlevande yngel till ett annat kar då jag misstänker någon faktor inom akvariet som utlöser gifter.

                        Jag ändrade maten, dvs tog bort räkmixen och matade enbart med flingfoder. Jag rengjorde allt jag kunde av tillbehören i akvariet plus att jag gjorde 50% vattenbyte. Strypte Powerheaden. Till en början såg det ut som om det hade lyckats, men efter ca 2 dagar återkom dödsfallen. Imorse hade jag återigen 10-talet yngel som dött och då fanns inget annat att göra än att flytta ur de sista till ett annat akvarium där det går andra yngel.

                        Jag är egentligen helt villrådig nu, men en sista misstanke riktar jag emot den akvariesilikon som jag använde till att göra filterrummet med. Jag limmade glasbit på bakrutan och sidorutan och satt in en blå filtermatta. Kanske hade inte silikonen torkat färdigt, men det förefaller underligt då jag följde instruktionerna på tuben. Jag kan se att silikonen blivit vit så kanske är det den som avger något ämne som ynglen inte tål.

                        Vet någon om detta kan vara en teori som stämmer?



                        pontus:

                        citat:OMG
                        ?????

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Testar igen med att använda vatten från det stora akvariet (som har stabila värden) för att se om det blir bättring. Nya "prov-yngel" har installerats och de ser ut att må bra hittills...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...