Yngelproblem...dör en efter en...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Yngelproblem...dör en efter en...

    Jag har yngel av Röd Zebra, Golden och Afra Cobue i ett 105liters akvarium. Det har aldrig varit några problem tidigare med varken vattenkvalitet eller yngeldöd. Nu har nästan hela yngelbeståndet på Röd Zebra dött och jag har gjort vattenbyten och sett till att PH-nivån är bra. Inga dödsfall av de andra arterna har uppstått så därför verkar detta aningen mystiskt.

    Jag har en god syresättning genom cirkulationspump Aquaclear 301 som står bakom en filtermatta PPI10 som täcker en kortsida. Filtreringen bör vara god och vattnet ser riktigt klart ut.

    Jag förstår inte riktigt varför ynglen dör. De blir ca 1cm+, men snart efter den storleken så dör de.

    Ynglen andas ganska häftigt dock så jag har misstänkt nitrit. Jag har gjort många vattenbyten, men faktum kvarstår dock att de dör av en efter en.
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    #2
    Har du några nya stenar eller annat nytt material i karet ?
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      det kan inte vara något problem med vattnet? Reningsverket som pyttsat i något otäckt tillfälligt? Jag hade samma problem tidigare men då visade det sig att någon varit och renoverat ventiler i källaren och att det antagligen stått en del skit i rören efter ventilbytet.
      /Mikael

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Inga nya stenar eller nytt material i akvariet...

        Jag tror inte att det är något fel på vattnet då de får samma kranvatten som de vuxna i sitt 375liters. De har inga problem alls. Det är väldigt underligt. Jag misstänker att det kan ha varit något defekt ärftlighet hos denna kull. Det har inte varit någon som helst yttre sjukdomsymptom alls förutom andningen.

        Yngel andas ju mer frekvent än vuxna så det är också svårt att göra bedömningen om andningen spelar in...
        Syresättningen är god.

        Kommentar

        • So
          NCS Medlem
          • augusti 2003
          • 177

          #5
          Kanske har det något med fodret att göra? Har för mig att du har skrivit här på forumet att du blandar kroppsbyggarkemikalier, eller liknande, i din räkmix?

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag förstår att du får tanken, men ynglen matas i första stadiet med Vitakraft Energy yngelfoder och cyclops. Vid ca två veckors frisimmande så ger jag även räkmix, men inte den du syftar på utan en som är "mildare" än min ordinarie. Den ordinarie ges sedan efter ynglen uppnått ca 1,5-2cm storlek.

            Även om jag nu skulle gett fodret som du syftar på så är det underligt att inte Golden och Afra ynglen reagerat alls...

            Foder kan mycket väl vara boven i en del fall, men jag är ganska övertygad om att så inte är fallet denna gång. Tack för svaret iallafall So!

            P.s. "Kroppsbyggarkemikalier" är väl ändå ett väl häftigt ord att benämna proteinpulver som...eller? Innehåller säkert lika mycket "kemikalier" som övrig professionellt producerat fiskfoder.

            Kommentar

            • So
              NCS Medlem
              • augusti 2003
              • 177

              #7
              Ja, då kan det ju inte vara det. Kanske en degenerering hos föräldrarna då. Skulle nog mäta nitriten iaf.

              citatnnehåller säkert lika mycket "kemikalier" som övrig professionellt producerat fiskfoder.
              Just det!

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • april 2002
                • 727

                #8
                Om vattnet skulle vara konstigt är det inte säkert att alla fiskar reagerar på det. Jag har haft problem med N. Venustus som jag av någon anledning alltid dör för mig, det kan vara t.ex. extra klor från vattenverket el. liknande.
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Vattenverket bollar nog inte med vattenvärden...jag har hittills fått 4 kullar av denna honan som lever gott.

                  Det är alltså enbart denna kull som fått problemen...

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Återupptar denna tråd då jag gjort en hel del tester.

                    * Byte av inredning. (Minimerat)
                    * Rengöring av stor blå filtermatta.
                    * Rengöring av sand.
                    * Rengöring av powerhead.
                    * Fler vattenbyten än normalt och tillsats av bikarbonat plus mätning av PH kontinuerligt.
                    * Tillsatt syre via Powerhead.

                    Just nu återstår endast att gå ned till "säkert foder" som fiskarnas magar skall tåla. D v s flingfoder från Vitakraft. Förut har jag blandat mellan räkmix, cyclops och flingfodret.

                    Fortfarande är det betydligt fler Röd Zebra yngel än andra som dör och idag fick jag plocka upp 14 döda yngel (alla Röd Zebra).

                    Kan yngel ta skada av för starkt vattentryck i akvariet??

                    Jag använder Powerhead Aquaclear 301 som pumpar 680L/timmen. Båda akvarierna är på 105 L, men inga dör i det andra...

                    De yngel arter som finns i det nedre akvariet är Cyrtocara Moori och Tropheops Red Top Chilumba.

                    I det övre (där det dör yngel) går Röd Zebra, Golden och Cynotilapia Afra Cobue.

                    Om de övre testerna inte ger glädjande utslag så måste det vara genetisk sjukdom, men det förefaller också underligt då denne hona (och hane) förut gett helt frisk och livlig avkomma. Jag har själv sparat ett antal yngel för återväxt och de lever gott i det stora akvariet.

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Det kan mycket väl vara så att just den kullen givit svaga yngel. Jag har själv ett gäng (ca 50st) c. moorii-yngel som helt vägrar växa. Samma lekpar har tidigare producerat mängder med yngel som vuxit normalt. Om jag är helt ute och cyklar vettetusan, men jag tror på min idé iallafall

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Tricella undvik stark cirkulation till dina yngel,dom växer saktare då eftersom dom får lägga för stor energi på att simma ist för att växa.Om dom mår dåligt av stark cirkulation vet jag dock inte men dom kan säkert dö av utmattning.

                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 1159

                          #13
                          Jag hade en "oförklarlig" död på 5 st "Kadango"-yngel som jag fick av en kompis, hans yngel lever så vitt jag vet fortfarande. Mina började flämta och tappa orienteringsförmågan, och inom ett par dagar var alla döda. Den enda föränring som gjordes var att jag bytte till ett helt nytt powerhead dagarna innan. En Ancistrus dog också, den andra överlevde. Nu har jag Multifasciatusyngel i samma kar och de verkar må kanonbra.
                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Kan det verkligen vara att ynglen inte orkar strömningen i akvariet?? Låter väldigt underligt, men jag får testa att strypa den lite.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Jag har nu "strypt" vattenflödet på mina Powerhead och skall göra en utvärdering om det kan vara problemet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...