Vilken sand/vilket grus skall jag köpa ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Vilken sand/vilket grus skall jag köpa ?

    Hej !

    Tänkte byta grus alternativt sand i mitt 375 liters. Var i akvariebutiken idag och han hade bytt till kritvit sand i de flesta kar. Allt var så rent och snyggt. Blev verkligen sugen. Tyckte färgerna på malawina blev så framträdande.
    Skulle vara mycket tacksam om jag fick höra era synpunkter på bottenmaterial.
    Är iofs skeptisk till vit sand. Hur ser det ut när algerna kommer, vilket de nu gör förr eller senare ?

    Mvh Cassandra
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    #2
    Ja det ser fräscht ut i början men det är som du säger, får man alger så blir det inte lika kul längre. Själv gillar jag svart sand i akvarier eftersom det ger fina färger på fiskarna och trevligt för ögat också. Engelska sanden tycker jag numera är asful och skulle gärna byta i mitt kar.
    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Korallkross är enligt mig det som går att ha någorlunda vitt även i längden då algerna inte verkas trivas speciellt bra på den. Något dyrare än tex kalkkross, men vansinnigt mycket mer praktiskt.

      Tony Englund

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Vill du ha en lagom ljus sand så föreslår jag dig att köpa Rådasanden 0,33mm storlek som har en ljus beige-vit ton. Riktigt snyggt!

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Biltema blästersand, provar det just nu i ett litet kar. Ser snyggt ut tycker jag, och kommer att använda det i mitt kommande 300L.
          Anders L

          Kommentar

          • Mattias Nilsson
            Användare
            • april 2002
            • 467

            #6
            Biltemas sand tycker jag låter intressant! Borde passa både plånboken och min kommande jordätare som handsken!
            Mvh
            Mattias

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

            Kommentar

            Arbetssätt...