Gul Dimidiochromis compressiceps hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikmatts
    Användare
    • april 2002
    • 57

    Gul Dimidiochromis compressiceps hane?

    Hallå!

    Jag var igår i en zooaffär och skulle köpa växter och fick syn på en grupp Dimidiochromis compressiceps. Jag har varit på jakt efter en stor hona ett tag nu. Han sa att det även fanns gula Dimidiochromis compressiceps(inte i affären dock). Vad jag vet finns det bara gula Dimidiochromis compressiceps honor och då bara i Malawisjön inte gula hannar. Det gula hos honorna försvinner i fångenskap(vilket är lite tråkigt förstås). Är det någon som vet med säkerhet?
    /Man lär sig något nytt varje dag, ibland försent.
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    det finns gula honor vid nåt särkilt ställe i malawi sjön. (glömt namnet) det sägs oxå att honorna tappar den gula färgen i fångenskap men jag har inte sett eller känner någon som haft gula honor så jag vet inte om detta är rykte eller ej. däremot är jag nog hundra på att hanarna aldrig är gula.

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Enligt vissa källor finns en poulation som är gula (även hannarna), och på amerikanskt malawimanér gallas de D. compressiceps "golden". Har för mig att Nol´s ciklidhobby haft sådana ibland.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        vilka är vissa källor?

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Ad Konings skrev förra året en artikel i Cichlid News om Dimidiochromis compressiceps "gold" från Chizumulu Island. Både hanar och honor i denna population är guldfärgade. Hanarna får den vanliga D. compressiceps-färgen i akvarium, även honorna tappar färg i akvarium.

          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #6
            I rest my case
            Men enligt ägaren av Stoby akvarieaffär finns det även gula populationer som är "färgäkta" dvs debehåller sin gula färg. Hans källor till detta känner jag dock inte till!
            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              hmm man undrar då lite hur det kommer sig att de blivit gula.färgen måste ju ha kommit någonstans ifrån. och hur kommer det sig att de tappar den gula färgen vad beror det på?

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #8
                Skulle kunna bero på någon specifik föda kanske. Kan vara något speciellt kräftdjur som äts av en speciell bytesfisk som i sin tur äts av compressicepsen. Ett annat tänkbart scenario kan vara det att bottnen eller vattnet är speciell på den platsen. Jämför ex en abborre från ostkusten med en från en dyig insjö i mörkaste småland, det är knappt så att man kan se att det är samma art.
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Jag pratade med Kent i Nol i våras och enligt honom hade han fått en sändning guld-compressiceps från tjeckien. Enligt honom var detta dock en korsning. Frågan är om sådana bastarder cirkulerar som "compressiceps gold som inte tappar färgen"?

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #10
                    korsade med vad?

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      En annan fisk . Nä, vet ej, och det är kanske inte helt enkelt att lista ut det heller.

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Magnus

                        Ett annat tänkbart scenario kan vara det att bottnen eller vattnet är speciell på den platsen.
                        Det är en tänkbar förklaring. Ad skriver i artikeln att D. compressiceps vid Chizumulu Island lever i ren klippbiotop och inte vid Vallisneria-täckta sandbottnar som är normalt för arten.
                        I artikeln står också att det är honor och icke territoriella hanar som har den guldgula färgen, territoriella hanar får den normala färgteckningen.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 1159

                          #13
                          Det borde styrka den tesen i så fall.
                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • Lusen

                            #14
                            Hej

                            Jeg har købt compressiceps både vildt fangede og F1 som gule varianter i håb om at hunnen blev gul. De gør de ikke! De vildtfangede hunner er helt blege og F1 hunner er nærmest orange (jeg har prøvet at fodre den med meget caroten-holdigt foder, men den ser ikke rigtig gul ud..).
                            Ifølge Konings er det ikke territoriehævdende eksemplarer ved Chizumulu og Cobwe der bliver gule, og det kunne vel også være hanner?
                            Min akvariehandler påstår dog, at det kun er hunnerne der bliver gule (bare ikke dem han sælger :-)).

                            Kommentar

                            • Frode
                              Användare
                              • april 2002
                              • 24

                              #15
                              Micke skriver i sitt innlegg at Compressiceps vanligvis lever over vallisineria dekt sandbunn. Jeg tillater meg å stille et lite spørsmålstegn ved denne påstanden. Dette til tross for at jeg vet at dette fremkommer i mange bøker om Malawi ciklider.

                              Sammen med Ad Konings og Kjell Fohrmann var jeg og dykket i Malawi sjøen. Oppholdet ved sjøen varte i ca 1 måned. På den tiden dykket vi flere dykk per dag og jeg la merke til at D. Compressiceps var en relativt vanlig fisk å se når man dykket. Og vi dykket stort sett bare i rene klippe biotoper. I de tilfellene vi dykket over sandbunn var det ofte store felter dekket med vallisineria men denne var med ett unntak ikke mer enn ca. 5 cm høy. Det sier seg selv at en stor fisk som D. Compressiceps ikke kan bruke 5 cm. vallisineria som skjulested.

                              Med dette mener jeg ikke at D. Compressiceps ikke lever i vallisineria krattene i Malavi sjøen. Men min observasjon av denne fisken er at den er svært vanlig i rene klippe biotoper og at i den østlige delen av sjøen, som vi dykket i, rett og slett ikke har mange biotoper inneholdende høye vallisineria kratt som egner seg som tilholdsted for denne fisken.

                              Det kunne være spennende å høre fra andre som har vært i Malavi sjøen om de har gjort liknende observasjoner.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...