Varför är rödzebror så svårlekta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Varför är rödzebror så svårlekta?

    Varför är dem det? Måste hanen ha färgat ut ordentligt? Min polares rödzebrahane är helt kritvit, medans min är fjönsigt rosa...


    /M
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    #2
    Mina rödsebra är allt annat är svårlekta! Dom leker konstant med ca två veckors mellanrum. Är du säker på att du har några honor? Kolla ordentligt ifall du mest hannar. Isåfall är det bara att sortera ut hannarna som inte är dominanta så kommer det säkert igång.
    Mvh/Marcus
    960L Malawi

    Kommentar

    • Mrsonk
      Användare
      • december 2002
      • 233

      #3
      Samma här, mina leker hela tiden. Kolla vattenvärdena. Mina börja inte leka förren jag börja tillsätta bikarbonat och fick upp värdena till Ph 8,5 och Kh 10-12.
      De största hanarna brukar bli väldigt bleka.
      Oscar Cederqvist
      -----------------

      Kommentar

      • macson
        Användare
        • april 2003
        • 133

        #4
        Vad konstigt!
        Jag har ph runt 8 och kh vet jag inte. Hur tar man reda på kh-värde?
        Tycker ändå inte att man ska behöva krångla med värden, då jag känner massa kompisar som har lek utan att de gör ett skit.

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          tycker du resonerar snett. det är väl bra om du kan göra det bättre för fiskarna. de kansek leker för det är deras drift men det kanske inte är det optimala miljön för den. om man ska dra en stor o kanske sne parallel för att bara lyfta fram poängen med vad jag menar det föds barn i de fattigaste delar av värden..varför..för att de kan men det är väl lite skillnad mot att födas tex i sverige med förutsättnignar osv. det
          jag menar att om du inte orkar "bry" dig om dina fiskar.tycker du ska byta hobby, fiskar är djur som man ska ta ansvar för.

          om de inte lekar kan du lika rätt åt dig för du bryr dig inte om fiskarna bara om de leker eller ej.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Oj nu blev det starka känslor.Man behöver inte tillsätta något i vattnet för att få malawi att trivas eller leka,finns inget som bevisar att det skulle vara tvunget däremot har det visat sig att ju mer du laborerar ju svårare har du att få jämna värden som i sin tur påverkar det hela på ett negativt sätt.Malawi fungerar lika bra i ph 7.5 som i 8.3 det viktiga är att det inte stiger eller sjunker hela tiden.Stabila värden är det som man ska sträva efter sen e det upp till var och en hur man skapar dom förutsättningarna.Det är inte alltid dom bästa avsikterna som ger dom bästa resultaten.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Dolphin
              Användare
              • januari 2003
              • 57

              #7
              Har du dom i vatten?

              Det räckte att byta vatten för mig för att trigga dom )

              Kommentar

              • Lusen

                #8
                Hej!

                Jeg har selv haft rødzebra hvor den dominerende han var hvid/lyserød, og de ikke dominerende hanner og alle hunnerne var røde. Jeg købte 10 stk og den største han blev næsten hvid og resten var røde. Da jeg fjernede den dominerende han, blev en af de andre hvid. Jeg slog alle ihjel for ½ år siden og der var 8 hanner og 2 hunner.
                Denne version af rødzebra er beskrevet af Konings i "Malawi Cichilds in their natural habitat" 3. ed side 55 (engelsk version).
                Har du kigget på kønsåbningerne - ellers kan det være at du kun har hanner, selvom de er røde?
                Mine ynglede hele tiden.

                Lykke til


                Kommentar

                • macson
                  Användare
                  • april 2003
                  • 133

                  #9
                  hej!
                  Tack för svaren! Speciellt från Lusen, det var roligt med lite norska. =)
                  Jag har inte kollat så noga på könen, jag vet inte riktigt hur man gör. Hanarna har lite mer äggfläckar och en av dem är ljus (den dominanta). Är det nåt jag missat?

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av macson


                    det var roligt med lite norska. =)
                    Eller danska...
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Det är rätt intressant att läsa detta om att Röd Zebra skulle vara svår att få till lek. Jag har haft Malawi en stund nu och i stort sett den enda art som inte tagit tid på sig att komma till lek är just mina Röd Zebra.

                      Jag har också hört av många andra att Röd Zebra uppfattas som speciellt lättlekt art inom Malawi. Min hane beter sig ungefär som en Tropheus hane, dvs ständigt lockande och uppvaktande av honor till lek...

                      Vilken storlek har du på dina Röd Zebra Macson?

                      Kommentar

                      • medion
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 243

                        #12
                        Jag är en riktig nybörjare inom hobbyn!
                        Har rödzebra gåendes i mitt akvarium och hannen lämnar inte honorna ifred.
                        Jag uppfattar dom som mycket lättlekta.

                        Ställer samma fråga som Tricella. Hur stora är dina rödzebra?

                        Mvh/Lukas

                        Kommentar

                        • macson
                          Användare
                          • april 2003
                          • 133

                          #13
                          3 stycken är fullvuxna, och resten kanske 5-8 cm. Alla borde vara könsmogna!

                          Kommentar

                          • Lusen

                            #14
                            Hej

                            Det er rigtigt macson, du har ikke missat noget - så vidt jeg ved. Konnings skriver om de røde hanner:The O males (these have been seen only at Minos reef) are very light, white-pink color that becomes almost pure white when they are territorial. These marmelade cats (beskrevet tidligere i teksten) have been used to produce a strain of orange-red males which at present is the most commen variant of this species from breeders"
                            Når ikke dominerende hanner er røde er næsten umulige at skelne fra hunner (som du selv nævner har hannerne ofte flere ægpletter og en anden kropsform). Man kan kigge på kønsåbningen, men det er jeg ikke selv expert i (jeg har det bedst når fiskene er i vandet :-)). Der er lidt hjælp på følgende link http://www.fishhead.com/articles/ventsex.htm
                            Hilsener

                            Kommentar

                            Arbetssätt...