Pseudotropheus demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scream_h

    Pseudotropheus demasoni

    Hej

    Undrar om det är någon som har erfarenhet av Pseudotropheus demasoni.
    Jag har 6st i mitt 222L kar.
    Släppte ner 2st Ancistrus-malar till dem. Dem var ungefär jämnstora med cikliderna.
    Men mina Pseudotropheus demasoni tolkade dem som mat och slet sönder alla fenorna på malarna. Vågar man testa med Ancistrus som är lite större, eller har ni förslag på nån annan bra algätare.

    MVH
    /Henrik Juliusson
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    inte för att jag har erfarenhet med ps. demasoni men om malen är större än firrarna så skall det nog gå, du kan även prova med att släcka karet ngn timme innan du släpper ner malen.

    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Kjell K
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      Jag tycker inte att demasoni är hårdare mot andra arter än andra malawisar. Snarare tvärt om. Jag hade aldrig några problem med de ancistrusmalar som gick tillsammans med mina demasoni, men de var också nästan fullvuxna (runt 10 cm). De flesta mbunas brukar försöka tugga lite på malar första gången de träffar på dem. Fördelen med ancistrusmalar är att de inte bara är hårdhudade utan dessutom blixtsnabba. Det är inte lätt att reta dem till att anfalla, men till slut brukar även den fridsammaste ancistrus få nog och bita tillbaka. Den ciklid som blivit jagad runt, runt i akvariet av en stor och arg ancistrus brukar komma ihåg det.
      Testa du med en större ancistrus.

      En helt annan sak, som jag absolut inte har med att göra, är att det är att be om trubbel att hålla en grupp om 6 stycken demasoni. Det finns de som påstår att de lyckats, men betydligt fler som har motsatt erfarenhet.
      Demasoni är som sagt fredliga mot andra arter. Så länge de är ungfiskar är de också fredliga mot andra demasonis. Tråkigt nog blir de agressiva mot artfränder när de blir könsmogna. Agressiviteten balanseras bäst genom att man har lite fler individer. Risken är annars att din grupp om sex fiskar reducerar ner sig själv till en ensam överlevare. Men jag har som sagt inte med det att göra.

      Kommentar

      • scream_h

        #4
        Tack för svaren.
        Jag kommer prova med en lite större ancistrus då.

        Och antal demansoni? Hur många bör man ha. Nu är det fördelat på
        2 hanar och 4 honor, och funkar väldigt bra i dagsläget.

        MVH

        /Henrik Juliusson

        Kommentar

        • Kjell K
          Användare
          • april 2002
          • 128

          #5
          Så länge det funkar så behöver du naturligtvis inte ändra på något. Det finns folk som säger sig ha lyckats utmärkt med grupper om 5-6 demasonis, så omöjligt är det inte. Men var lite uppmärksam. Börjar de slåss på riktigt så får du göra något åt saken, annars går det illa.

          Det vanliga rådet brukar vara att hålla runt 15 stycken. Det blir rätt dyrt, de tillhör ju inte de allra billigaste fiskarna.

          Ett annat demasoni-tips är att vara mycket uppmärksam vid matningen. De tillhör (åtminstonde enligt min erfarenhet) de absolut känsligaste malawisarna vad gäller buksot. Mata försiktigt med mycket inslag av grönfoder och lite protein. Matvägran kan tyda på buksot. Isolera och behandla sjuka djur omgående. Jag blev själv av med en hel grupp om 15 stycken på bara någon vecka för två år sedan. Inga andra malawisar i karet smittades.

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            mata dom på samma sätt som man matar Tropheus, de kallas ibland för malwisjöns Tropheus p.ga dess krav på gruppen och maten.

            lycka till me firrarna!
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • scream_h

              #7
              Hej igen.

              Tack för svaren jag har fått.
              Jag efterlyser nu då ett bra recept på räkmix som kan passa mina fiskar. Jag har även några Protomelas Annectens i samma kar.
              Så maten bör passa båda arterna.
              Gärna ihop med en liten beskrivning för jag har aldrig gjort räkmix innan.
              Räkorna ska väl vara hela oskalade?

              MVH
              Henrik Juliusson

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Detta är receptet till den mix jag ger åt mina demasoni:


                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • scream_h

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

                  Detta är receptet till den mix jag ger åt mina demasoni:


                  mvh,
                  Passar den även mina Protomelas Annectens?

                  MVH

                  /Henrik Juliusson

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Ja.

                    mvh,
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    Arbetssätt...