Det måste bli ett slut på lekandet!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Det måste bli ett slut på lekandet!!!

    Hallo! Har något som man väl nästan får se som ett lyxproblem. Mina rödsebra leker konstant med ca1 veckas mellanrum. Det resulterar i en massa yngel som jag inte har plats för.
    Har just nu en Blå hanne som är dominant. En orange hanne som är mindre och som är regält ner tryckt och fyra honor.
    Har funderingar på att byta ut den orange hannen mot en till blå som är lika stor och på så sätt få hannarna att vara upptagna med att visa sig stor mot den andre och på så sätt minska ner frekvensen på leken.
    Är det en taktik som kan fungera?
    Skall även köpa 2+4 C.Afra kan dessa hannar göra sitt til för att minska lekfrekvensen?
    Mvh/Marcus
    960L Malawi
  • Danny_C
    Användare
    • april 2003
    • 334

    #2
    Levande-foder
    /danne

    Kommentar

    • Rob
      Användare
      • april 2003
      • 143

      #3
      Hej!
      Skulle inte rekommendera dig att byta ut hannen. Det blir inte bättre snarare tvärtom. De kommer förmodligen att slåss rejält. I värsta fall så resulterar det i att den ene dör. Den mest dominante hannen kommer också förmodligen ändå hinna med några skjut mellan varven
      Visst kan du köpa fler fiskar men då riskerar du att det blir för mycket fisk och därmed leker nästan ingen av fiskarna med undantag av rödzebran som leker trots överbefolkat akvarium. Har själv lite problem med för mycket fisk i karet men rödzebrorna leker ändå.
      Det finns ett sätt att minska leken rejält. Det är att antingen bara ha en enda stor grotta eller inga grottor alls. Jag hade i mitt 540 kar en vacker stor grotta av kalksten. Detta medförde att alla firrarna var i grottan och ingen fick chans att bli kung i grottan. Inte ens rödzebrorna lekte. Efter en ommöblering i karet till flera mindre grottor så lekte rödzebrorna som galningar igen.

      MVH Rob
      "Bättre sent än aldrig" []

      Kommentar

      • Kjell K
        Användare
        • april 2002
        • 128

        #4
        ...eller så kan du köpa några Auratusar. De kommer inte att minska lekandet, men det blir definitivt inga yngel över

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • april 2002
          • 727

          #5
          S. Ahli är inget dåligt val om man inte vill ha yngel
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            s.ahli blir lätt spöade av rödzebror.......enligt mina erfarenheter
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              säger bara d.compressiceps. lura ut resten.

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • april 2002
                • 727

                #8
                D. Compressiceps är ett gränsfall i ett 320 liters kar. Jag kan hålla med att det finns vissa S. Ahli som är veka. Kanske M. Chipokee är lösningen, om inte annat så sätter hannen alla andra på plats.
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Jag hade ett par av M. Johannii i mitt 540, de hindrade definitivt inte mina rödzebror från att leka........
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • medion
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 243

                    #10
                    Hej!

                    Jag har som du en blå och en "skär" hanne. Den blå är kung i kvariet.
                    Kan du inte sälja/skänka bort dina yngel?

                    Att köpa en större blå hanne tror jag inte fungerar. Jag tror att det får direkt motsatt effekt. Dvs att den "nya" dominanta hanen kommer att ta över ...

                    Hoppas att du får bukt med ditt "lyxproblem"

                    Mvh/Lukas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...