Varför inga blå rödzebror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steffo
    Användare
    • oktober 2003
    • 19

    #16
    jag är varken professor i genetik, etologi eller malawikunskap, men det kan ju vara så att genen för blå egentligen är recessiv, men trots det på något sätt blivit viktig för artens överlevnad, varför blå hannar i det vilda fått bli pappa oftare. i mörkt vatten och djupt nere blir exempelvis rött och gult svart, emedan blått syns, varför honan torde föredra blå hannar framför oranga, men i akvariets selektiva och onaturliga miljö har genen för rött fått växa sig stark, så till vida att de odlade honorna kanske saknar genen förr blått, varför hanar med blå pappa trots detta blir oranga.

    detta är vara gissningar, men kan vara förklaringen...
    life's a bitch 'n then you die. so f**k the world 'n let's get high!

    Kommentar

    • Vannar
      Användare
      • april 2002
      • 339

      #17
      Nja att vildformen skulle vara recessiv tar jag för otroligt, tror nog snara det är så att vissa urvalsodlade stammar har gått till fixering för röda hannar.

      En parantes som ändå är intressant är det faktum att vi ju vet hur mångta arter det finn och hur lätt dom bildas, kan man då verkligen anse att den röda utvalsformen som ju invanlats i hobbyn i 30+år och dom nyimporterade som samma art? hade man tagit DNA prover så är jag övertygad om att man kommer finna större skillnader mellan dessa två stammar som man finner mellan erkända arter i sjön.
      / Jonas Vannar

      Kommentar

      Arbetssätt...