Varför inga blå rödzebror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rob
    Användare
    • april 2003
    • 143

    Varför inga blå rödzebror?

    Har 4 rödzebrahonor och en blå rödzebrahane. Har fått minst 30 yngel av honorna men inga blå rödzebror. Hur kommer det sig? Hur stor är sannolikheten att ynglen blir blå respektive röda?
    "Bättre sent än aldrig" []
  • Ozzp
    Användare
    • augusti 2002
    • 34

    #2
    Min blåa rödzebrahanne ger bara blåa hanliga avkommor och din ger inga... Är det någon som vet hur många anlag som styr dessa färger och hur de är kopplade? Att det blåa anlaget är könsbundet kan jag lista ut själv men hur ser det ut sen.
    Ola, om du läser detta, du har väl som jag läst lite (eller mkt) genetik och kanske fördjupat dig i detta. Vore kul att veta för framtida avel.

    MVH Fredrik

    Kommentar

    • Rob
      Användare
      • april 2003
      • 143

      #3
      Mycket intressant Fredrik! Hoppas att det finns någon som kan ge svar på våra frågor!

      MVH Rob
      "Bättre sent än aldrig" []

      Kommentar

      • hanna
        Användare
        • april 2002
        • 118

        #4
        För ett tag sedan frågade jag också om någon vet exakt hur färgen hos rödzebror ärvs. Den gången fick jag inga svar, så jag hoppas på bättre tur den här gången.
        Mvh Hanna

        Kommentar

        • hanna
          Användare
          • april 2002
          • 118

          #5
          Jag kan tillägga att jag började leta efter artiklar efter att jag hade frågat, men de enda som verkar intressera sig för färg och genetik är de som odlar guppy eller kampfiskar. En del intressant hittade jag dock, tex på http://www.akvariet.tripnet.se/tidsk...etik/Index.htm
          även om det inte direkt svarade på frågan.
          Mvh Hanna
          Ps Jag har också en blå hane som endast får röda söner, åtminstone med sin favorithona. Ds
          Mvh Hanna

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Runt 1970 började rödzebran exporteras från Malawisjön. Med sin starka färg blev den snabbt mycket populär inom hobbyn. I mitten av 70-talet började inbördeskriget i Moçambique och exporten av rödzebra upphörde helt. Bland de importerade exemplaren fanns anlag för orangefärgade hanar. O-färgade hanar var populärare och mer lättsålda än blå hanar och därför odlades dessa fram och anlagen blev starkare. Till slut fanns det knappt några blå hanar kvar i de odlade stammarna. För ett par år sedan återupptogs exporten av rödzebra igen. I Malawisjön är den naturliga färgen för hanar (blå) absolut vanligast och den enda som exporteras (några få MC hanar har exporterats).
            Därför börjar blå hanar åter att bli vanligare. Hur stor sannolikheten är för att man får blå eller orange hanar bland sina yngel beror alltså på ursprunget på föräldrarna.
            Med vildfångade fiskar är sannolikheten för blå hanar 99.9%.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Rob
              Användare
              • april 2003
              • 143

              #7
              Men min blåa rödzebrahane måste ju bära på blåa arvsanlag? Därmed borde ju några av ynglen bli blå? eller?
              "Bättre sent än aldrig" []

              Kommentar

              • Kjell K
                Användare
                • april 2002
                • 128

                #8
                Är du säker på att alla de fyra honorna verkligen är honor? Jag har haft röda hanar som maskerat sig som honor, men ändå fått komma till och leka. Detta resulterade i helt röda kullar.
                Mina kullar efter blå hanar innehöll alltid åtminstone några stycken mörka yngel. Vanligast mellan 25 och 50 procent, som en väldigt ovetenskaplig uppskattning.
                Personligen slutade jag med att hålla blå hannar när jag upptäckte att rödzebror förtjust korsar sig med BrightBlue och att resultatet blir blaskigt orange-färgade honor och vackert blåfärgade hanar. Det gjorde mig lite osäker på var de fina blå hanarna i affärerna egentligen kommer ifrån... Men jag är väl paranoid :-)

                Kommentar

                • Rob
                  Användare
                  • april 2003
                  • 143

                  #9
                  Nej riktigt säker är jag inte. Tanken har slagit mig flera gånger. Men jag ser aldrig att den blå hanen jagar iväg någon av rödzebrorna på ett sådant sätt som om de vore hanar. Men i alla fall så tycker jag att den blå hanen borde ha fått komma till någon gång i alla fall. Dessutom så har inte någon av de röda några utmärkande äggfläckar att tala om. Det är endast små små fläckar och alla röda har lika stora fläckar.
                  "Bättre sent än aldrig" []

                  Kommentar

                  • martinrw
                    Användare
                    • maj 2003
                    • 58

                    #10
                    Jag hade tills nyligen en VF hane. Han lekte av mina urvalsodlade röda honor i över ett år och resultatet blev det samma, röda hanar och röda honor trots att denna hane borde ha starkare gener på den blåa sidan.
                    Min förklaring är som Micke skrev här ovan att kraftig urvalsodling i syfte att ta fram denna kombination har pågått under många långa år. Själv vet jag en odlare i Hässelby som bedrivit detta målmedvetet i över tio eller mer år, med ett mycket lyckat resultat för syftet och han är inte ensam.
                    Det röda anlaget har altså haft god tid på sig att gå från reccesivt till dominant utan påverkan från nyinförsel ( se Mickes teori ).
                    Sedan till Kjells tes som mycket väl också kan stämma när det gäller att en ickedominant hane smyger in sina anlag i lekarna. Oftast är det dock den mest dominanta hanen som brukar stå för majoriteten av lekarna så om nu det blå anlaget skulle vara starkast hade det troligen visat sig vid detta laget. Vad gäller korsning bright blue/ rödsebra så finns alltid risken där och jag håller med om att man ibland undrat över de nästan i mesta laget ljusa hanar av rödsebra som man sett några gånger i butik. Jag håller dock dessa två arter i samma akvarium och har aldrig upplevt problemet med korsningar arterna emellan. Det handlar om tror jag att ha två tillräckligt starka hanar för arten så att honorna lätt kan urskilja vem som är vem och ge dem utrymme att få leka och uprätta revir ostört.

                    MvH Martin
                    Massor av malawi

                    Kommentar

                    • Rob
                      Användare
                      • april 2003
                      • 143

                      #11
                      Ok har en kompis som har en har en hane som är vitrosa. Alltså väldigt ljusrosa nästa vit. Hur kommer det sig? När han var mindre så var han mer röd men förändrades när han blev könsmogen. Han ger bara röda yngel.(har bara sett icke könsmogna yngel) Har inte sett några rosa ännu men det kommer väl.
                      Har även börjat fundera påå var min hane kommer ifrån. Köpte honom från en butik som enligt dem endast hämtar sina djur från Simontorp.

                      MVH Rob
                      "Bättre sent än aldrig" []

                      Kommentar

                      • medion
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 243

                        #12
                        Hej!

                        Den vit/rosa är en "röd hanne". I.o.m att han är dominant så färgar han ut på det viset. Så har iaf jag fått det förklarat för mig.

                        Jag tror att honan måste ha anlag för blått. Dvs både honan och hanen måste ha anlaget för annars blir det bara röda. OBS! Detta är min TEORI och jag vet inte om det stämmer i praktiken då jag inte kan så mycket om anlag och gener inom akvariehobbyn.

                        Mvh/Lukas

                        Kommentar

                        • Hult
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 77

                          #13
                          Var glada att era leker iaf :]

                          Suck...jag väntar på något omöjligt känns det som.

                          Jag blev skitglad för ett tag sen när mina Fjärilar började leka. Men de käkar ju bara upp sin rom efter 2 dagar typ :[

                          suck...
                          OBS, alla kan ha fel ;]

                          240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
                          110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
                          70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
                          40L: Ca 50 Palettyngel

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

                          Kommentar

                          • antonlan
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 57

                            #14
                            Hejhej!
                            Jag har ett gäng rödzebror som leker. Den dominanta hanen är röd/rosa, ni vet. Jag har två andra blå hannar med den nu. Den ena blå hanne var förut den dominanta. Nu till det intressanta:
                            Båda hannarnas lekar har resulterat i blåa hanar.
                            Alltså både de från den rosa och de från den röda.
                            Jag kan i dagsläget inte avgöra om det blivit några röda hanar, fiskarna är ännu för små.
                            Tjo/anton

                            Kommentar

                            • Rob
                              Användare
                              • april 2003
                              • 143

                              #15
                              Finns det någon annan som också har samma problem med avsaknaden av blå yngel från rödzebror?
                              "Bättre sent än aldrig" []

                              Kommentar

                              Arbetssätt...