Hemichromisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matsh
    Användare
    • september 2002
    • 63

    Hemichromisar

    Hej, har ett 160 liters som jag har tänkt att sätta upp en liten västafrikansk biotop i.

    Hemichromisar är väldigt vackra djur, tyvärr är fakta angående dessa arter ibland väldigt emotsägande varandra. Ena gången (senaste Ciklidbladet t.ex) är det snälla och bör gå ihop med timida fiskar som Tomas ciklid tex. Nästa beskrivning är dom "killers" och slår ihjäl allt i burken. Är det någon kan vara så snäll att bringa ordning i frågan. Och som ävens kan hjälpa mig att lista "snälla" kontra "elaka" arter inom Hemichromis? Gärna via egen erfarenhet, ej genom lästa artiklar.

    Vilka går det att få tag på marknaden?
    Det kanske till och finns någon läsare som odlar dessa juveler.

    Vilka kamrater kan dom ha, kanske någon vet om det finns arter av Afrikanska tetror som skulle passa ett 160 liters (100*40cm)

    MVH
    Mats
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Jag har bara personlig erfarenhet av H. elongatus samt cristatus och/eller bimaculatus, men även om elongatusen var med råge värst, så skulle jag inte beskriva nån av dem sm snäll. Å andra sidan var de inte lika stora psykopater som en del andra afrikaner heller. Min minnesbild är att cristatus/bimaculatus var jämförbara, kanske något snällare, än sebraciklider. De förökade sig i ett 200 liters akvarium där det också fanns just ett sebrapar, en stor Chromidotilapia guentheri, och lite tetror. Elongatusen däremot skulle jag nog inte försöka odla i ett akvarium mindre än 400 liter om nån annan fisk skall ha en chans att överleva.

    Kommentar

    • Kjell Nilsson
      Användare
      • januari 2003
      • 50

      #3
      Eftersom jag skrev artikeln om Hemichromisar i senaste Ciklidbladet känner jag mig manad att svara dig här. De arter som jag beskriver har betett sig så som det är berättat, i mina akvarier. Observera att beteendet hos en ciklid kan skifta beroende på många saker, t.ex miljön de vistas i. I stort sett alla ciklider uppvisar ett aggressivt beteende vid lek. Aggresionen är störst mot de medinvånare som har den största likheten och som har det mest liknande beteendet som den själv.Sålunda skulle en Cristatus vara betydligt aggressivare mot en annan liten rödciklid än mot en kongotetra, t.ex. Utrymmet i akvariet har också betydelse. I mitt 375 liters gick en tid cristatus, stellifer, kolente river, Benitchromis nigrodorsalis, kongotetror och paletter. I den röran var det bara stellifer och nigrodorsalis som lyckades leka och få fram yngel. Kamper förekom naturligtvis...men ingen fisk fick några allvarligare skador!
      Jag rekomenderar dig att prova med ett par cristaus, ett par paletter och för övrigt några tetror eller barber av större storlek.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Jag har ett par Hemichromis lifalili, zoopet kallar dem röd juvel ciklid. Och jag tycker de är ganska bråkiga men allt är ju relatift...

        De är kaxigare än mina paletter men bara väldigt lite, palleterna är inte rädda för dem och paletterna håller ett bra revir.

        Då mina Hemichromis lifalili senast innan gick med fler ciklider var de dominanta mot kurv ciklider, bolivanks fjärils ciklid och nycklehåls ciklier.

        De gick från allra första början med 2 par Zebra ciklider (nigrofasciatus) Och i det karet var de revir lösa och svagast i karet.

        Tex pallet ciklid borde nog funka med de mesta Hemichromis iaf enligt min lilla erfarenthet

        Kommentar

        Arbetssätt...