är det nån som kan ge nåt tips till en ny art

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anders81
    Användare
    • juli 2002
    • 78

    är det nån som kan ge nåt tips till en ny art

    hej jag har förnuvarande Protomelas taeniolatus 1+3 , mel chipokae(yngel 1+6 ochps elongatus mpanga 1+3. Akvariet är på 375l och jag skulle vilja ha nån art till.
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    ja du kan ju testa någon Aulonocara eller en till mindre haplis.
    Som exempelvis A.Benga eller kanske P.Electra.
    Kom bara ihåg att ett "blandat" malawikar funkar bäst om Mbunas är färre än övriga.

    Det beror ju oxå på hur du har inrett akvariet, om du har mycket stenar som bildar grottor och så. Desto färre stenar du har desto lugnare blir fiskarna, speciellt mbunas, tycker jag iallafall.
    Så om du har låt oss säga bara 3-4 större stenar som delar av bottenytan lite grann så kan du ju ha en till Mbuna-art till.
    Sen beror det oxå på hur stora dina P.taeniolatus är, om de är fullvuxna så spelar det nog inte så stor roll, då kan du nog köra på en lite "fredligare" mbuna typ Labidochromis. L."golden" är väldigt vackra och vanliga. Sen finns ju Labidochromis "Chisumulae" som är lite randiga, fast det är nog ingen hit om du redan har tvärrandiga elongatus"mphanga", Helst ska man inte ha hannar som ser lika ut.
    Det finns massor! =)
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • anders81
      Användare
      • juli 2002
      • 78

      #3
      hej!!!!!!

      finns det någon artbeskrivning till denna fisken Placidochromis sp."phenochilus tanzania" .....skulle gärna vilja veta lite mer om denna (kan man ha denna till dem andra)

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Otopharynx lithobates är en snygg liten "Haplis", den kan rekommenderas varmt. Varning för "Haplis"-feber, dvs att du kommer byta ut alla Mbunas
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av anders81

          hej!!!!!!

          finns det någon artbeskrivning till denna fisken Placidochromis sp."phenochilus tanzania" .....skulle gärna vilja veta lite mer om denna (kan man ha denna till dem andra)


          Annars håller jag med Magnus om att O. lithobates är ett bra val;
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • anders81
            Användare
            • juli 2002
            • 78

            #6
            ok tack för svaren..

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag är tveksam till de arter som ges här som tips då t ex Elongatus Mpanga är en tuff mbuna. Aulonocara tycker jag är för vek. Protomelas som du redan har är väl en av dem som kan passa ihop.

              Jag skulle satsa på någon mbuna till istället för de större, men vekare "icke mbunas".

              * Labidochromis sp. Hongi
              * Labidochromis Caeruleus (Golden)
              * Den föreslagna Othoparynx kan vara ett bra tips...

              Kommentar

              Arbetssätt...