Innerfilter vs ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • april 2002
    • 953

    Innerfilter vs ytterfilter

    Skulle vilja veta vad ni har för åsikter angående innerfilter eller ytterfilter,fördelar respektive nackdelar.
    mvh Stefan
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Innerfilter begagnar oftast en enkel teknik , lite som kan krångla men lite filtermatrial (inte lika bra förutsättningar för bra biologisk nedbrytning).
    Ytterfilter har mycket mer filtermatrial = bättre förutsättningar för effektiv nedbrytning av avfallsprodukter, men lite mer teknisk tjohejsan, en del är rädda att slangar skall lossna etc. .
    Ytterfiltter har längre serviceintervaller (mindre arbete) men är dyrare i inköp.
    Innerfilter tar större plats i akvariet.

    Kommentar

    • klassisk ära
      Användare
      • juli 2003
      • 139

      #3
      "Ytterfilter har mycket mer filtermatrial "
      .. Är väl en sanning med modifikation. I mina filterkammare och bakgrundsfilter har jag mycket mer filtermaterial än i de flesta ytterfilter. Vad tjänar jag då på detta? 1) MYCKET billigare 2) tystare 3) Inget vatten på golvet("en del är rädda att slangar skall lossna "). Negativt är väl att de tar värdefull plats i akvariet. Ytterfilter tar visserligen plats de med, men utanför akvariet. Det är inte så praktiskt det heller.

      "Ytterfiltter har längre serviceintervaller "
      Nja, jag behöver aldrig göra rent mina filter - inte än i alla fall. På sin höjd suger jag ut lite skit från "kammaren". Jag använder den grövsta mattan, ppi 10.

      Men visst har Karon helt rätt, så länge vi talar om vad som finns att köpa färdigt i affären.

      Mikael

      Kommentar

      • Fabbo
        Användare
        • september 2003
        • 210

        #4
        Jag har däremot funderat en tid på ljudnivån som fiskarna kanske störs av då man har innerfilter. Märkte att de har ganska mycket ljud om man sätter örat mot rutan.
        Någon som märkt någon skillnad i fiskars beteende pga det?

        Kommentar

        • Gimpan
          Användare
          • augusti 2003
          • 183

          #5
          Varför välja när man kan ha båda två? Och ofta står fiskarna där vågorna slår mot rev och dylikt och då dånar det ganska bra om man som jag har sykt i liknande vatten. Men det beror ju på vilken fisk man har. Jag tror säkert en del arter som kommer från lugnare vatten kan bli lättade av att byta från innerfilter till ytter och i och med det färgar ut bättre och kanske leker för första gången. (ett antagande bara)
          JimmY CasH

          En "Viktoria" tack!

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Innerfilter eller filter invändigt är inte riktigt samma sak som jag ser det, men i sak har Mikael rätt. Har man t.ex. 1 m2 filtermatta i karet vill det till ett himla stort ytterfilter för att slå den volymen
            Såg Jukkas model av filtermattefilter med inympade växter, blir nog ruggigt snyggt när de växt till sig. Funderar på att göra något liknande hemma när andan faller på
            Är det förresten någon som vet om man kan köpa filtermattor som är 1,5-2 meter långa, och i så fall var. De jag sett i prislistor har varit 1x1 meter.
            Förvisso går det ju att skarva, men tycker det skulle se trevligare ut med en hel längd.

            Kommentar

            • Rob
              Användare
              • april 2003
              • 143

              #7
              Jag kör med powerheads + filtermatta i mina kar. Tycker att det funkar kanon. Visst det kanske inte är den snyggaste lösningen men jag tycker att de är lättskötta och enkla. Dessutom behöver man inte oroa sig över att några slangar ska lossna. Jag gillar heller inte idén att leda vatten ut ur akvariet. Känns lite som Murphys lag där. Faktum är att jag har ett komplett fluval 404 ytterfilter ståendes hemma. Men det får stå ett tag till innan jag tänker ge mig på att använda det
              "Bättre sent än aldrig" []

              Kommentar

              • frankerad
                Användare
                • augusti 2003
                • 18

                #8
                ett sätt att minimera risken med spilt vatten är att ställa yterfiltret in en behållar som kan ta dess vatten volym och lite till.
                Jag ahr även löst de så att det kan ändast rinna ut ca 20l vatten innan häverten suger luft, och vattent slutar att rinna ner

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  Ang slangar..Om man sätter dom som man ska med låsningar o.s.v så tror jag absolut inte dom rubbar sig!Är det nån som vart med om att en slang som sitter som den ska har lossnat ?!

                  Kommentar

                  • Rob
                    Användare
                    • april 2003
                    • 143

                    #10
                    Hur som helst så är det inget hit att leda vatten UT UR akvariet enligt min mening. Sen får det vara hur säkert som helst med slangar och dylikt. Men sitter inte insuget nere vid botten av akvariet? I så fall töms ju nästan hela akvariet innan insuget suger luft? Om det vill sig riktigt illa.
                    "Bättre sent än aldrig" []

                    Kommentar

                    Arbetssätt...