Pseudocrenilabrus multicolor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jolo
    Användare
    • september 2003
    • 35

    Pseudocrenilabrus multicolor

    Är ägare till en ständigt uppvaktande kavaljer som fortlöpande försätter sina damer i ruvande tillstånd. Tänkte nu ta tillvara på avkomman och har inrett ett litet yngelkar för ändamålet. Där går hona nr 1 och hon släpper kanske redan imorgon iväg sina yngel. Kan jag efter att ha tagit upp henne, släppa i hona nr 2 och så vidare? Eller föreligger risken att hona nr 2 avlägsnar de yngel som redan finns där.....[?]



  • Jolo
    Användare
    • september 2003
    • 35

    #2
    Någon som vet en ett bra forum för ciklidägare, där man kan förvänta sig åtminstone ett (1) svar på sitt inlägg....

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Jag tror ganska få har haft P. multicolor. Jag har t.ex. aldrig haft den.

      Kommentar

      • supermick
        Användare
        • maj 2002
        • 151

        #4
        risken finns alltid .. men är mindre om det sker innom så snar tid som möjligt... om ynglen mycket är större än dom nyspottade så finns ju åxå risk för att dom slår ihjäl dom mindre!. om möjligt ser du till att ynglen har gått om gömställen

        det är ingen större skillnad på "multicolor"¨å dom andra Egyptiska munruvarna i beteeendet iaf
        hej hopp i plurret

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Det beror på art och jag vet inte hur multicolor funkar. Troligen går det bra. JAg har haft Paracyprichromis nigripinnis som fått spotta tillsammans utan problem. Samma gäller Haplochromis sp. 44. Ofta har man en spottkasse till honorna men det har jag aldrig använt. Den gör man av grovmaskigt när. Ynglen ska kunna simma ut men inte honan.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Jolo
            Användare
            • september 2003
            • 35

            #6
            Testade med en ny hona efter den första och det gick bra. Tyckte dock att 2:an tvekade på vilka som var hennes yngel, tog därför det säkra före det osäkra. Hursom nu har jag lite fler att dra upp. Samma jobb, men lite roligare.......

            Kommentar

            • supermick
              Användare
              • maj 2002
              • 151

              #7
              Grattis !!!!
              hej hopp i plurret

              Kommentar

              Arbetssätt...