Hur flyttar man en tuggande hona på smart sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan2002

    Hur flyttar man en tuggande hona på smart sätt?

    Hej !

    Finns det några bra och smarta sätt på hur man kan fånga en tuggande hona för flyttning till ett yngelakvarium ?
    Sist fick jag plocka ur det mesta ur akvariet för att kunna fånga honan, och detta vill jag helst slippa.
    Ynglen överlever inte i akvariet utan måste flyttas.
    Har just nu en tuggande Golden och jag har hört att hon spottar ut äggen/ynglen om hon blir stressad.
    Så jag är tacksam för alla råd jag kan få.

    Mvh
    Johan.
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    #2
    Hej!
    Jag har tidigare haft problem med en del honor som blir så stressade i håven att de släpper ägg/yngel. Ibland gjorde dom det direkt i håven, andra gånger efter ett tag i yngelkaret. Nu använder jag alltid en plastbalja som jag flyttar henne i. Fisken flyttas på sedvanligt sätt, (lättare om man har två håvar), och sedan släpps hon in i plastbaljan medan denne är under vatten. Sen är det bara att flytta hela baljan till yngelkaret så hon får simma ut själv. Detta verkar funka rätt så bra, och honan blir inte lika stressad när hon slipper den luftburna färden mellan karen.

    Lycka till!

    Björn

    ps. Hur man flyttar en hona som är svår att få tag på är ju inte alltid så lätt. Har du provat nattetid, då honan sover?

    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Daniel
      Användare
      • april 2002
      • 156

      #3
      Hej !

      Det här med att prova fånga dem nattetid tycker jag är lönlöst snack ! Har alldrig uppfattat det som att det skulle gå bättre att fånga dem nattetid. Men sen beror det på hur man bär sig åt ! Men har man glasskivor o lysramp som måste flyttas så finns det alltid någon fisk som småslummrar lite och blir kanske rädd när man i deras "mitt i nattensömn" stör dem.

      Då blir ju också övriga fiskar rädda"om en blir rädd, så brukar övriga fiakr haja till", tänk dig själv om någon sliter up dörren till ditt rum i din skönaste sömn !! *lol*

      Det bästa är att plocka ur sten och använda två mellanstora finmaskiga håvar o på så sätt fösa in fisken i den andra håven !
      Stoppa ner honan försiktigt i baljan eller det nya avkvariet.

      Om du stoppar ner henne för våldsamt så kan hon få en kalsupp som leder till att hon spottar ut yngeln. Hände mig en gågn när jag var klantig "blev som ett dyk" ner i det nya akvriet, hon fick en kalsup
      o yngel trillade ut, en del klarade sig men en del hadde gulesäcken kvar, lyckligtvis tog hon in dem i munnen igen !!!

      MVH
      Daniel

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        En bra metod att fånga ruvande honor brukar vara "överraskningsprincipen". Man använder en stor grovmaskig håv och väntar helt enkelt ut ett bra läge att fånga fisken. Hål håven ovan vattnet och när honan kommer högt upp i akvariet, långt från något gömställe slår man till. Missar man första försöket är det oftast lönlöst att fortsätta, det är bättre att vänta och försöka vid ett senare tillfälle igen. Denna metod fungerar oftast för mig, men inte alltid.

        Mvh Michael Persson
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Johan2002

          #5
          Hej igen !

          Daniel:
          Det här med att flytta vissa fiskar när dom sover funkar faktiskt.
          Jag har inte provat detta med Malawi än, men mina Nyckelhålsciklider funkar detta bra med.
          En fördel med detta är att man kan fånga fisken med handen och på så sätt minska riskerna med att skada fisken med håven.
          Naturligtvis förbereder man detta innan med att ta bort täckglas och annat som kan skrammla till och väcka fiskarna.
          Så något "lönlöst snack" tycker inte jag att det är.
          Även om det troligtvis är svårare att genomföra detta med mina malawis som föredrar att sova i grottorna.

          O.b.s om ni provar att släppa i sovande fiskar så glöm inte att "lägga" fiskarna på botten i deras nya akvarium.
          Annars riskerar dom att slå i bottnen.



          Nu har ytterligare 2 honor börjat tugga.
          Så nu blir det mer flyttande än jag hade räknat med.

          Vad har ni för erfarenheter av att låta yngel i lite olika storlekar och arter (malawi) samsas i samma yngelakvarium ?

          Mvh
          Johan.

          Kommentar

          • David Johansson
            Användare
            • april 2002
            • 581

            #6
            Eftersom jag har ett akvarium med inlimmade BTN-moduler kan jag ju inte plocka ut inredningen. Modulerna skapar mängder av gömställen och jag har jag provat många olika sätt att fånga ruvande honor. Den metod som jag tycker fungerar bäst är följande:

            1. Tappa ur 30-40% av vattnet.
            2. Placera minst 1 stor håv i akvariet på ett strategiskt ställe.
            3. Släck belysningen och låt den vara skläckt en timma
            4. Ta ytterligare en håv och driv fiskarna mot en andra håven

            Detta förutsätter också att du ser något in i akvariet, en ficklampa eller golvlampa kan fungera som ljusskälla. Fiskar som varit i ett mörkt akvarium är väldigt disorienterade en stund efter belysningen tänts, i vissa fall kan man ju fånga fiskar nästan med bara händerna om akvariet stått i fullständigt mörker ett tag.

            JAg delar alltså inte Daniels erfarenheter om att det inte fungerar med mörkläggning i samband med infångst.

            David
            David

            Kommentar

            • Johan2002

              #7
              Hej David !

              Jag ska testa dina tips.
              Ska låta honorna få tugga i det vanliga akvariet i 14 dagar till innan jag flyttar dom.

              Jag funderar på att om man låter några av håvarna få ligga 2-3 dagar i akvariet så kanske fiskarna vänjer sig vid dom.
              Någon som har testat detta ?

              Sedan finns det ju ficklampor med rött ljus.
              Fiskarna kanske inte reagerar (vaknar) om man lyser på dom med en sådan ficklampa.
              Någon som har testat detta ?

              Mvh
              Johan.

              Kommentar

              • Fisherman
                Användare
                • april 2002
                • 53

                #8
                Ingen bra metod, jag gjorde så en gång i tiden.
                Satte håven i ett hörn nästa morgon så hade hur otroligt som helst den tuggande honan förirrad sig i håven tillsammans med en hane.
                Håven vippade och fiskarna var fångade i håven. De hade så mycket plats att röra sig så hanen plågade ihjäl honan.Maximal otur.
                Sen dess aldrig mer en håv obevakad i ett akvarium.
                Däremot så är det oftast enkelt att ta dom på natten efter några timmars mörker.
                Bara att göra som några redan har nämt. Bort med täckglaset , rampen.
                Fram med ficklampan och snart är den tuggande honan i håven.
                Bäst om man är två en lyser och den andra har två håvar.

                mvh
                Fisherman

                Kommentar

                Arbetssätt...