Vill min Metriaclima Msobo komma hem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hakan

    Vill min Metriaclima Msobo komma hem?

    Ungefär en vecka efter att min Metriaclima Msobo hona släppt sina yngel i mitt yngelakvarium, började jag få intryck av att hon var och alltjämt är orolig. Hon simmar inte in i sin grotta där även de flesta ynglen håller till, utan försöker hitta nya gömställen. Hon äter inte heller särskilt mycket, tar möjligen lite cyklops när jag matar ynglen, någon enstaka pellets, men spottar ut räkmix. Allmänt deppig skulle man kunna säga. I övrigt helt frisk efter vad jag kan se.

    Jag är rädd för att släppa tillbaka henne i mitt stora akvarium. Hon borde vara svag, och hennes "pojkvän" är alltid het på gröten så det är risk för "våldtäkt" och därefter den sedvanliga misshandeln. Skulle hon börja ruva igen är ju dessutom yngelakvariet upptaget.

    Mitt "stora" akvarium är på 260 liter och har relativt få gömställen. Har även prövat att ha massor av gömställen, men hon kommer inte undan efter lek, utan hanen är på hackar ideligen.

    Ska jag låta henne gå kvar i yngelakvariet, eller ska jag ta upp henne. Ett till akvarium blir svårt att få igenom hos "regeringen"... hm...

    Mvh - Håkan Johansson

  • Therese
    Användare
    • april 2002
    • 196

    #2
    Jag håller med dig om att honorna verkar "deppiga" i yngel akvariumet. tror nog att dom tycker att det är lite tråkigt att vara själva samtidigt som yngelkars vattnet är ganska så syrefattigt eftersom i alal fall itne ajg har någon stark pump om detta kan påverka.
    Har du någon möjlighet att flytta på hannen kanske de tär värt ett försök och låta honan gå och återhämta sig i det stora akvariumet medans hanen får gå i ett separat så att han blir lite omtummlad när han sedan får komam tillbax efter några dagar.
    DEn elakaste firre jag har är en rödzebra hane, fast hans favorit hona är ganska så bitch av sig så hon kör över honom=) Sedan äter hon samtidigt som hon tuggar så hon är även en liten tjockis. Men det känns skönt att se att hon är såpass kaxig av sig, när jag har sätt hur han har jagat andra honor så jag itne har kunnat haft dom kvar.
    mvh Therese

    Kommentar

    • Sara Söderström
      Användare
      • april 2002
      • 18

      #3
      Ett alternativ är att placera hanen i en flytkasse i det stora akvariumet. Detta har jag gjort vid tillfällen då enstaka hanar varit särskilt aggressiva. Flytkassar kostar cirka en hundring i akvariebutiken och ser ut som håvar utan skaft, med flytande "ram". Fördelen är att hanen går kvar i vattnet tillsammans med resten och dessutom kan matas som vanligt.

      MVH/
      Sara S

      Kommentar

      • hakan

        #4
        Jag tackar för de utmärkta tipsen! Jag ska prova det där med en flytkasse!

        Mvh - Håkan Johansson

        Kommentar

        • Anette
          Användare
          • april 2002
          • 178

          #5
          Hej Hakan!

          Några honor till kan också göra livet lättare för varandra. Då har nämligen hanen fler att "stöta" på.

          Anette

          Kommentar

          Arbetssätt...