någon som vill hjälpa ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maestro

    någon som vill hjälpa ?

    Hej !

    Jag har ett akvarium på ca 80 liter som jag inte vet vad ja ska göra med men vill göra något Någon som har en ide på vad ja kan inreda de med ? Skulle vilja ha en mal som äter alger och kanske någon ciklid sort. Har ett Malawi kar på 510 liter och har tänkt ha de lilla akvariet som yngel kar men mina malawi leker aldrig
    Finns de kanske någon kombination som skulle kunna fungera så att jag även kan ha de som yngel kar den dagen de händer eller vägrar honan "spotta" om de finns andra fiskar i ? Som sagt alla tips och idéer är välkomna !

    Tack på förhand !

    Mattias
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Kanske någon snäckskalslekare??...

    Berätta mer om ditt 510 malawi så kanske du kan få reda på varför dom inte leker...värden...sorter...antal o.s.v
    Jag tror gärna inte tuggande honor vill ha sällskap när dom ska spotta...Mina vägra en gång spotta med en mal i hon bara jaga den konstant istället..

    Kommentar

    • maestro

      #3
      Håller på att möblera om i mitt Malawi. Tog bort någon art så nu har jag golden, trewavase och en johanni. Det är bara 10 (4 golden, 5 Trewavase, 1 johanni)individer nu men ska köpa in flera alldeles snart, ev. röd zebra samt fylla på golden och trewavase gruppen. Ja har även byggt om på så sätt att jag tagit ur mycket lavasten och format 3 "öar" med grottor och mera sand/grus yta i akvariet. Har tankar på att lägga i en rot och eventuellt någon växt som kan fungera med Malawi. Förslag på växter som fungerar ?

      Snäcklekare är något jag funderat på hur många kan ja ha? Kan jag ha ancristus malar i det lilla karet? 1, 2 eller ingen?

      Mvh Mattias

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Anubias och Valisneria funkar i malawi akvarium men vet inte om din växtätande fiskar kommer lämna dom ifred...jag hade växter med min trewavase men det gick inte så bra =(..jag tycker du ska fylla på dom grupperna du har innan du eventuellt köper flera sorter..Rötter går men tänk på att dom kan sänka pH värdet och det är inte bra...Vad har du för värden annars ? exempelvis pH kh och nitrat o.s.v...Snäcklekare vet jag inget om vet bara att det går att ha dom i mindre kar =P...

        Kommentar

        Arbetssätt...