Livrädda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Livrädda fiskar

    Fick hem mina nya fiskar (malawi) för några dagar sen,allt gick bra dom simma lungt o fint runt i burken på kvällen när dom kom.
    Dagen efter gick jag upp och skulle titta lite men kunde inte se en enda fisk? dom ligger i o trycker i grottorna och skakar som asplöv och har nu gjort det i 3dagar.
    Någon som har något bra tips för att få dom att lugna sig lite?
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Hej!

    Jag har samma problem med mina troffar.
    De flyr undan så fort jag eller flickvännen går förbi.
    Vad beror detta på? Kommer de att bli vana framöver när de har vant sig att vi går förbi ??

    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Jag har prövat med många sätt och dom här har funkat...
      Bygga upp sten efter hela bakrutan och inte på nått annat ställ...
      Tillsätta fler och större fiskar!
      Ta bort alla stenar i några dagar sen lägga i lite sten till att börja med..Så många gånger har mina vart rädd tror att det beror på att solljus kommer in mitt i mot och att bakrutan är blank..(ingen bakgrund ingen färg) men jag ska fixa det =)

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag tror det bästa är att plocka bort all sten och ha endast sand en stund så de vänjer sig vid omgivningen. Troligtvis är det någon enstaka individ som reagerar starkt vid rörelse utanför akvariet och resten följer dennes rädsla vid första reaktion.

        Jag har även varit med om att helt lugna och orädda plötsligt reagerat egendomligt i mitt akvarium och panikskrämda flytt in i hörnen och i grottorna...

        Ett annat tips är att när man gör vattenbyten så kan man stanna med händerna i akvariet och "bekanta sig med fiskarna" genom att nästan röra dom och försöka få dom känna att handen inte är något de behöver vara rädda för. Detta medför också att de inte reagerar starkt av att man står framför akvariet med kroppen. När man matar fisken ser man till att de kopplar maten som singlar ned med att en människa är nära rutan. Fiskarna kommer då att simma mot det som de är rädda för, men de "glömmer" detta då de är mer hungriga än rädda. Håll er alltid nära rutan vid matning...

        När matning inte sker så kan man vandra runt lite framför och vid akvariet och hålla sig nära så att det blir så naturligt som möjligt med rörelse framför akvarierutan...

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #5
          Vid dagsljus i lägenheten gömmer sig mina fiskar för alla utom mig. Vet inte om dom känner igen mig för att det alltid är jag som matar eller vad det är. Hade småsyskon här som bankade på karet så nu är det inte en firre framme om någon liten människa närmar sig karet... Tror dom e klipskare än man tror dom små rackarna!
          //Marcus
          960L Malawi

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Verkar vara vanligare en jag trodde med "rädda fiskar" tråkigt=(.
            Ska prova att bygga som ett rev lengs bakrutan och sammatidigt byta ganska mycket vatten för att se om det blir bättre för nu bokstavligen darrar dom av rädsla...annar får jag nog prova tricellas knep med att ta bort allt och sakta bygga upp(under en 7 dagars period) medans fiskarna är i för som det va nu så hadde jag i 22 fullvuxna vildfångade protmelas/copadichromis på en gång så ingen hittat hem typ.

            akvariet är på 480L 160 Långt - 50 högt - 60 djupt
            så jag vet inte om det kanske blev för ödsligt med bara 3 stora stenar(40*30 cm)i burken plus att dom verkar undvika utblåset från utefiltreret som har utblåset ovanför vattenytan,kanske ska dra ner den i vattnet istället?..dom kanske tror att det e motorn från fångstbåten....skämt åsido =)

            Tack för ideerna
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              När jag köpte mina Blå neon VF så var dom rädda i 2månader...Sen helt plötsligt var dom inte ett dugg rädda...Du kanske bör vänta ett tag sedan prövat nått av kneppen ?

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej å längesen jag var här (hobbyslummrat...)
                Skygga fiskar ja. Det hade jag med, ett bra tag och lite bestört kände jag mig och försökte leta efter fel på mig eller fiskarna.

                Hur mycket fisk har du för det första? 480 liter medger ju rätt stor yta och malawisar blir ju lätt aningen skygga om det är för lite liv omkring dom. Förhållandevis tätbefolkat känner sig malawisar trygga och säkra i mängden av varandra. Det är ju en naturlig miljö för dom och är dessutom ett tecken på att vattnet är säkert. I en glesbefolkad miljö känner dom sig exponerade och sårbara. Är dom få har fiskerna dessutom en tendens att överreagera på minsta rörelse, och uppfattas som fara.

                Nåväl, få, många, lagom eller mycket. För det mesta så vänjer sig fiskarna förr eller senare och brukar bli mer säkra i sin miljö med tiden. I mitt fall tog det nog ett par månader innan dom kunde simma omkring fullständigt trygga oavsett vad som skedde utanför karet. Kvällstid så var dom alltid framme och som förvandlade. Det var hungern som lockade fram dom och inlärningen att "på kvällen kommer det mat". Jag har mitt kar på en rätt så utsatt plats i lägenheten med mycket folk som måste passera och mycket ljus som får rummet att se ännu större och farligare ut (för fisken är ju allt som syns en del av deras värld). På kvällen är det ju mer enbart akvariet som lyser upp och upplevs och medger en ökad känsla av kontroll över läget (intrycken utifrån minskar).

                Undvik att bli blödig för att undvika att skrämma fiskarna - det löser inga problem. Håll på mycket i och utanför akvariet. Tricellas tips med händerna i akvariet vid vattenbyte (eller utan anledning) och att vara närgången under matning är bra metoder. Pröva också med att mata när du har händerna i akvariet, håll eventuellt i lite mat och se om någon vågar sig fram.

                Numera är mina firrar framme jämt oavsett vad som händer i eller utanför karet och oavsett hur ljust eller mörkt det är. Och det går inte att stå still mer än 2 skunder innan alla störtar fram mot rutan och undrar när maten kommer.

                En lustig sak innan jag lägger av ett redan onödigt långt inlägg. Häromdagen upptäckte jag att akvariet var soprent från fiskar. Jag blev fundersam och gick närmare. Alla satt och tryckte i hålorna och såg allmänt vettskrämda ut. Av färgteckningen de antagit såg dom mer än normalt skärrade ut. Funderade en stund på vad tusan nu då. Termometern hade lossnat under dagen och svepte omkring på ytan - hade inte orkat sätta fast den (hur lat kan man vara...). Tog ett steg tillbaka för att titta en stund. Fiskarna tittade stundvis ut från sina gömslen för att snabbt vända tillbaka. Jomenvisst, det verkade vara termometern som skrämde slag på dom. Satte fast den och efter några minuter började dom första fiskarna våga sig fram allt mer. En halvtimme senare när jag tittade till var allt som vanligt igen. Tänk att något för oss så trivialt som en fritt flytande termometer kan upplevas som ett dödligt hot för en fisk.

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Smike

                  Hej å längesen jag var här (hobbyslummrat...)
                  Skygga fiskar ja. Det hade jag med, ett bra tag och lite bestört kände jag mig och försökte leta efter fel på mig eller fiskarna.

                  Hur mycket fisk har du för det första? 480 liter medger ju rätt stor yta.

                  22 st i storleken 7 till 14 cm
                  8 st P.steveni eastern
                  8st P.taeniolatus (red Empress)
                  6st Copadichromis Yellowfin exakt vilken vej jag inte det skulle vara mbenji men tror inte det är den för kroppen verka vara för mörk,får se om den ljusnar med tiden.

                  Stoppade iaf i 3 st stenar till och plockade bort min termometer vilket resulterade i att nu kommer dom iaf fram men fortfarande smått reserverade.Dom kommer o plockar maten i händerna o verkar mycket lugna vid matningen nästan som dom blir tryggare när jag står med händerna i nu för när jag tar ur händerna nu så backar dom tillbaka igen lite,men en klar förbättring iaf.Dom har gått från livrädda till lite aningen skygga på ca 30 min =)
                  så det vi har i akvariet verkar klart påverka hur trygga dom känner sig.

                  Tack för tipsen.

                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...