Bright blue med röd sebra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Bright blue med röd sebra?

    Har funderingar på att komplittera mitt kar med några Metraclima Callainos "bright blue". Har just nu 1+4 rödsebra med en blå hanne som ensam kung. Funkar det att släppa i den nya arten trots de två arternas likhet?
    Har även en önskan att införskaffa några Cynotilapia Afra.
    Efter vissa rensningar och nyinköp så skull eden nya uppsättningen se ut ungefär så här:
    1+4 Metraklima Estherae "röd sebra"
    2+4 Metraclima Callainos "bright blue"
    2+5 Labidochromis Caeruleus "golden"
    2+4 Cynotilapia Afra

    KLan detta funka. Nån som provat någon liknande blandning?
    Mvh/Marcus
    960L Malawi
  • imported_n/a

    #2
    Visst funkar det!
    Det är bara att kasta i dom i karet.
    Nu är jag halv expert på detta, och kan ha något fel.
    "Enjoj jår håbby" liksom
    // Smiggdade ciklid hälsningar, Smaragden!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Det är definitivt en olämplig kombination att ha M.callainos och M. estherae ihop, risken för korsningar är mycket stor.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        hade jag vart som du hade jag kasatat ut rödzebran och kört på bright blue......de e verkligen skitsnygga,......
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • imported_n/a

          #5
          Kjell, vad har du för bakgrund till detta argument?
          Vill bara veta källan, eftersom jag har hört att du inte är något
          att lita på.
          Själv har jag haft denna kombination i snart 3 år, och det har gått utmärkt utan korsningar.
          Visst, jag kan ha haft "tur"... Men jag tycker fortfarande att det är en absurd kommentar.

          // Snaskade ciklid hojjtar, Smaragden!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            citat:Vill bara veta källan, eftersom jag har hört att du inte är något att lita på.
            Känns skönt att vi kan lita på dig då, man ser ju verkligen vilken kunskap du besitter genom att läsa om dig i din profil, ger verkligen ett seriöst intryck[:p].
            Självklart kan jag inte konkurrera med dig kunskapsmässigt eftersom jag bara har närmare drygt 25 års erfarenhet av malawiciklider.
            Nåväl till ämnet, en grundläggande regel är att fiskar som liknar varandra gärna lägger beslag på varandras honor. Visst kan det fungera att ha dessa arter ihop, men det värsta med kombinationen är som jag ser det att om de korsnar sig med varandra så går det inte att se att det rör sig om korsningar - därför bör denna kombination undvikas.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              För det första så skulle Bright Blue ständigt fajtas med Röd Zebra hanen då denne ser varje Bright Blue som en rival.

              Sedan har Bright Blue väldigt liknande storlek och form, vilket i sig medför att det kan finnas stor korsningsrisk.

              Precis som Kjell skriver så skall dessa arter ej blandas...allt annat är enbart dumheter.

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • augusti 2002
                • 1232

                #8
                Smaragden, kan kanske vara så också att du inte lagtmärke till när fiskarna har lekt så har du sett ynglena, dom liknar säkert Rödzebran på pricken när dom är små. tror att det är först när dom överstiger 5-6cm så man kans e dragen efter vilka föräldrarna är?
                Min rödzebra hona har förmodligen lekt med en annan som liknar en fullvuxen blå rödzebra hane han är dock lite för stor hela 16-17cm(Kjell du har sett honom på min Zoon vet ju inte vad det är för en=))
                Glömnde nästan nämna att varför klanka ned på en sådan kunnig och erfaren akvarist som Kjell, jag hade istället litat på honom.
                Lite gissningar=)

                Mvh Ola
                ola lindeberg

                Kommentar

                • imported_n/a

                  #9
                  citatjälvklart kan jag inte konkurrera med dig kunskapsmässigt eftersom jag bara har närmare drygt 25 års erfarenhet av malawiciklider.
                  Fjantig kommentar tycker jag..Själv har jag hållt på i ungefär 20 år jag med förre det mina farsa..

                  citat:För det första så skulle Bright Blue ständigt fajtas med Röd Zebra hanen då denne ser varje Bright Blue som en rival
                  Jaså du har haft denna kombination?

                  citatedan har Bright Blue väldigt liknande storlek och form, vilket i sig medför att det kan finnas stor korsningsrisk.
                  Japp nått annat har jag alldrig påstått

                  citatrecis som Kjell skriver så skall dessa arter ej blandas...allt annat är enbart dumheter.
                  Mitt 1050 liters malawi är alltså bara dumheter ?..(Som har funkat mer än utmärkt i nästan 3år...

                  Att hålla med Kjell utan att ha provat denna kombination tycker jag är enbart dumheter..



                  Kommentar

                  • Marcus1979
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 404

                    #10
                    Ok. Finns det någon annan art med liknande färg som bright blue som skulle passa i det här sällskapet?
                    Mycket tröttsamt med idioter på ett forum som annars är fyllt utav kunskap!
                    //Marcus
                    960L Malawi

                    Kommentar

                    • Marcus1979
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 404

                      #11
                      Hittade efter in stunds kikande arten Labeotropheus Fuelleborni "Chidunga". Kan denna vara ett altrnativ?
                      //Marcus
                      960L Malawi

                      Kommentar

                      • robber
                        Användare
                        • september 2002
                        • 87

                        #12

                        Ps. Socolofi är klarblå i färgen och skulle säkert gå utmärkt tillsammans med både Röd Zebra och Bright Blue.

                        Ps. Socolofi är dock en "aning" mindre än RödZebra/BrightBlue

                        Hoppas det blir fint

                        http://simon.holmbring.se

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ps. Socolofi skulle fungera bra som skrivits tidigare. En art som är trevlig i ett akvarium med Malawi är Cyrtocara Moori (Delfinciklid) men blir aningen stor. Denna art har en fin blå färg.

                          Labeotropheus Fuelleborni är en tuff art så det vet jag inte hur det skulle fungera. Den är också ganska stor så egentligen kanske en liten "släkting" såsom L. Trewavasae skulle fungera bättre.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...