Uppstart av tropheuskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Uppstart av tropheuskar

    Jag har funderingar på att starta upp med tropheus.
    Efter att ha surfat runt lite på en del olika sidor, har jag kommit fram till följande:
    Karet jag har till förfogande är L=150, D=50, H=60.
    Bottenmaterial skall vara fin sand (typ blästersand) och det skall vara inrett med kalksten i ett par olika rösen, samt ett "spottröse" av mindre stenar för eventuella framtida yngel. Växter kommer inte att finnas. Eventuellt kommer någon typ av Hästnos och Xenotapilia att finnas i karet. Hur många Tropheus skall jag satsa på att köpa in, om jag utgår ifrån att jag vill ha ungfisk (< 5 cm). Tanken är att jag skall ha "Ilangi" eller någon "black" variant. Övriga tips mottages tacksamt
    // Magnus Arvidsson
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    har hört någonstans att xenotilapia-arterna är för lättstressade för att hållas tillsmammans med tropheus, de bästa firrarna att ha med xeno's är leptosma och liknande.

    Annars så tycker jag att det låter som en bra setup, det finns ju en massa vackra Tropheus, hade jag f.n. haft pengar/akvarium så hade jag satsat på en Grupp om 25-30 sp. Black pemba ,Kiriza eller bulu point (körsbär). Det är extremt vackra firrar som är helt underbara!

    lycka till!
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • demasoni
      Användare
      • april 2002
      • 163

      #3
      Tjena!
      Jag rekomenderar att ha några javaormbunkar lr lite vallsneria, iaf tycke jag att det ser lite sterilt ut i ett akvaium när allt e vitt.

      MvH Filip
      tropheus chimba
      Fuelleborni Katale

      Kommentar

      Arbetssätt...