Hur fånga multisyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Hur fånga multisyngel?

    Jag har ett problem, nämligen det att mina multisar ynglar av sig hela tiden .
    Det är iofs inget i sig självt, men nu vill jag gärna flytta de första kullarna som är mellan 8 och 10 mm. Problemet är att det finns yngre kullar oxå, tack och lov så går de på olika ställen i karet, men det blir problem ändå. Eftersom karet endast är på 85 liter och jag har en grupp på 7 vuxna där i vill jag minska på antalet yngel, dessutom vore det bra om jag kunde mata dem lite mer effektivt.
    Är det någon som har bra tips/erfarenheter på hur man löser detta?
    // Magnus Arvidsson
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    #2
    Sug upp dem?
    ola lindeberg

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Jag har funderat på detta också, men eftersom de uppehåller sig inom ett revir där det pågår lek och yngelvård i stort sett kontinuerligt känns det fel att röja in där med en slang, dessutom är de riktigt duktiga på att gömma sig och relativt skygga. Alla som har multisar förstår nog vad jag menar.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Det där med att inte störa får du nog glömma. Suga är inte speciellt effektivt. Det enda som funkat med framgång hos mig är att plocka upp alla snäckor, lägga dem i en balja där sänkt ner ett upp-och-nervänt plastakvarium. Snäckorna har lagts på akvariet så att de "svävar" 30 cm ovanför botten. Når fisken kikar ut simmar de ner till botten. Jag har beskrivit det i CB 1/03.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • towel

          #5
          Borrar du ett litet hål i toppen på snäckorna innan du lägger i dem går det bra att blåsa ut ynglena sen. Men Ola's tips funkar minst lika bra, speciellt om där redan är yngel

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #6
            Tyvärr så är det väldigt få av ynglen som "bor" i snäckorna, utan de håller till omkring dem. Jag läste din artikel i CB, och kan också passa på att berömma dig för en utmärkt artikel!
            På något sätt skall jag nog lösa det.
            Är det någon som provat modell "fälla" a´la mjärde till såhär små fiskar?
            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Gömmer dom inte sig i snäckskalen vid fara? Om inte borde en håv fungera bra.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              Arbetssätt...