Exaktare namn på C afra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • april 2024

    Exaktare namn på C afra

    Hej,
    Jag har köpt en liten grupp C afra med en, i mitt tycke mycket vacker hane. Den såldes under namnet C afra Edwardi "New type". Är det någon som kan identifiera den med ett "riktigt" namn om den fått något? Bilder finns här: http://w1.875.telia.com/~u87528552/ Den är har emellanåt lite gulare panna än vad som framgår på bilderna. Dock långt ifrån "Cobue".

    Tacksam för alla hjälp
    Christer C
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #2
    Tycker nästan att det ser ut som någon "elongatus",
    men den är nog bara lite mager.....
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Det är definitivt en Cynotilapia afra. Att det är en Edwadi-type är också en bra gissning. Vilken lokal variant är dock svårare att säga, min gissning är Nkhata Bay. Som vanligt vill jag uppmana om att alltid ta reda på fiskens ursprung i butiken för att undvika korsningar.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Christer T

        #4
        Dom är lite magra. Har inte varit i min vård så länge att dom hunnit äta upp sig ännu. :-) Den är köpt hos en stor och vad jag känner till mycket seriös handlare i Stockholm. Enligt butiken är det en ny typ/lokal varitet som inte ännu fått något namn. Tänkte att det kanske fanns någon här, bland alla duktiga och entusiastiska akvarister som kände igen den och är mer uppdaterade.

        Hälsningar
        Christer C

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          "Enligt butiken är det en ny typ/lokal varitet som inte ännu fått något namn."
          Det måste väl finnas någon ort i närheten av fångstplatsen?
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Christer T

            #6
            Micke,
            Rimligen finns det det. Är det vanligt att det säljs korsningar? jag ska fråga vidare i butiken vad dom vet.

            Christer C

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              "Är det vanligt att det säljs korsningar?"
              Det är i alla fall inte ovanligt.

              "jag ska fråga vidare i butiken vad dom vet."
              Det tycker jag att du ska göra. Att det är en Edwadi-type är en sak men det säger inget om fiskens geografiska ursprung.
              När man köper fisk ska man alltid ta reda på fiskens geografiska ursprung för att undvika att olika lokala raser blandas.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • martinrw
                Användare
                • maj 2003
                • 58

                #8
                Tyvärr så är det mer vanligt än ovanligt att butikerna inte alls vet eller t.o.m struntar i att ta reda på fångstplats trots att odlaren ifråga har full kännedom om det. Melodin är t.ex. demasoni m. demasoni oavsett från pombo eller ndumbi, de ser ju nästan identiska ut= samma fisk. Ibland bryr man sig inte heller om det korrekta artnamnet, fisken är ju snygg= lätt att sälja...I värsta fall säljer man korsningar medvetet.
                Med den filosofin blir det ganska tufft att undvika olika varianter från att korsa sig, att behålla rena stammar.

                Vad gäller din edwardi "New type" vågar jag inte yttra mig men jag vet att det är ganska vanligt att arten korsar sig, även med mbunas som ser ut annorlunda i färg osv.

                MvH Martin
                Massor av malawi

                Kommentar

                Arbetssätt...