Hur höjer man PH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Hur höjer man PH?

    Hejsan!
    Jag har bara 7.0 i ph i mitt akvarium, jag vet inte varför, då vattnet i kranen är 8.0! Jag har försökt höjt nu med att lägga i tre st kalkstenar, la i dem igår, men inget har hänt. ska jag lägga i fler, eller tar det ett tag för ph:t att höjas? Eller har ni något annat tips?

    Tack!


    Markus
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Kalksten höjer långsamt, och slutpunkten är cirka 7.5 (högre än så kommer man inte utan tricks).

    Bikarbonat justerar pH mot 8.3, och är nog det bästa för dig.

    MEN - du har väl mätt pH i kranen med ditt kit? Kit är ofta väldigt missvisande, särskilt när de blir gamla, så om du litar på ditt vattenbolag vad gäller kranvattnet, men mäter pH i ditt akvarium, kan du mycket väl ha pH 8 i bägge... Om du får pH 7 när du mäter på ditt kranvatten kan du nog kallt räkna med att ditt kit är gammalt, och mäter cirka en enhet för lågt.

    Kommentar

    • macson
      Användare
      • april 2003
      • 133

      #3
      Kit? Det är en liten flaska som man droppar sju droppar med, så får man resultatet! Och den är inte gammal!

      Vill ha fler tips tack!

      Tack på förhand!

      Markus

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Bikarbonat ?

        Kommentar

        • Niklas Olsson
          Användare
          • februari 2003
          • 1156

          #5
          Hej!
          Själv använder jag bikarbonat till mina Afrikanska ciklider.
          Tycker det funkar utmärkt då det är lätt och relativt billigt.
          Testa långsamt tills du hittar den mängd DITT akvarium behöver.
          Jag använder ca: 3 matskedar / 100L. (PH:t ligger stadigt över
          Fyll på bikarbonaten vid vattenbyten.
          Ett tips: Om du har någon bagare på din ort så gå och fråga där om du kan köpa en hink...Jag köper 2 kg för 100 kr.
          Lycka Till
          //Niklas

          www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook
          ____________________________________

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av macson

            den är inte gammal!
            Hur vet du hur länge det stått på hyllan?

            Frågan kvarstår: har du mätt pH på ditt kranvatten och kommit fram till att det är 8, eller har du kollat med ditt vattenverk?

            Om du inte har mätt på ditt kranvatten, börja med att göra det.

            Kommentar

            • macson
              Användare
              • april 2003
              • 133

              #7
              Jag har mätt mitt kranvatten, som är 8.0! Jag har egen brunn, eftersom jag bor på landet.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av macson

                Jag har mätt mitt kranvatten, som är 8.0! Jag har egen brunn, eftersom jag bor på landet.
                OK, då antar vi att dit kit visar ungefär rätt.

                Du har inte sagt hur stort ditt akvarium är, men ta det lite lugnt vid tillsatsen av bikarbonat - en tesked eller två åt gången, löst i en liter vatten som du sen häller i akvariet. Mät sen pH och upprepa vid behov. Alternativt kan du bara göra tätare och/eller större vattenbyten.

                Kommentar

                • macson
                  Användare
                  • april 2003
                  • 133

                  #9
                  Okej tack!
                  jag ska nog göra oftare vattenbyten. men jag fattar fortfarande inte varför ph sänks i akvariet, det irriterar mig!

                  markus

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    citat:jag fattar fortfarande inte varför ph sänks i akvariet
                    Jag har pH på drygt 8 i kranen samt ett KH på ca. 1 och mitt Ph sjunker mycket snabbt om jag inte gör något åt det.
                    Tycker dock att det verkar ytterst märkligt att du skulle ha ett sådant vatten om du har egen brunn, men i alla fall kolla KH.
                    citat:har försökt höjt nu med att lägga i tre st kalkstenar, la i dem igår, men inget har hänt.
                    En fluga gör ingen sommar - det tar mycket lång tid innan det verkar med kalk, speciellet i denna form (om vill ha ett snabbt resultat är bikarbonat att föredra som en del redan skrivit) och alldeles speciellt med stenar. Då är det bätter att t.ex. ha ett kalkhaltigt grus i akvariet eller att lägga i en påse med kalkmjöl).
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    Arbetssätt...