malawi bråk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    malawi bråk

    Hej,

    Det har gått ca en vecka nu sedan mina malawis började bråka.
    Den ena (vet ej namnet) som är störst är på alla andra den har ingen partner bråkar mest och är på alla andra fiskar i karet så jag tror att den är irretionsobjektet i karet ska jag ta bort den?
    Kan ju nämna att dens mage såg konstig ut för ett par dagar sedan (kullrig) men det har rättat till sig lite nu.

    Vad ska jag göra?
    ola lindeberg
  • extreme
    Användare
    • augusti 2003
    • 11

    #2
    tjenare!! jag tycker nog att du ska ta bort den med tanke på alla dina andra fiskars hälsa.
    jag har själv haft liknande problem med en aggresiv fisk han jagade bort allt som kom i närheten av honom, till slut så dog en fisk efter en annan och till slut så fick jag nog och byte in honom mot lite andra fiskar... allt var frid och fröjd tills de nya hade bott in sig lite sen så började den ena nya hanen att bete sig på samma vis stressa och jaga på de andra fiskarna tills två stycken dog.
    då fick jag nog igen och stoppade i dom i ett hundra liters kar
    sedan dess är det fridfullt i mitt 375kar.......

    Tänk på saken............

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Nu har hongin börjat trakka ned en annan malawi i karet!!!
      Vad ska jag göra?
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        hemsk syn och se att en del fiskar är rädda, andra är oehört rädda står och trycjker bakom filtret... skador på fenor ec.t..
        HJÄLP!
        ola lindeberg

        Kommentar

        • Crillo
          Användare
          • september 2002
          • 31

          #5
          Vem har sagt att malawis är snälla? Iallafall, du kanske har lite lite fisk, ju fler (även ygnel räknas) desto mindre bråk är min erfarenhet, inte ens mängder med gömställen hjälper om de är få.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Instämmer med Crillo...

            Mina Malawi var färre en stund och är fortfarande aningen fåtaliga och det märks direkt på aggressivitet. Nu har jag ungefär hälften "Haplisar" så det lugnar ner det en aning...*S*

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • augusti 2002
              • 1232

              #7
              Har funderat på det med=)
              Det har ju gått bort ett par genom åren så jag kanske ska testa med att slänga ned lite fisk?
              jag har nu:
              1+2Aulonocara Jacobfribergi
              1röd zebra
              5st ungdjur av Aulonocarorna 3-8cm
              1+1Hongi
              1+1 okänd
              1+1okänd
              3st små röd zbera yngel 1.5cm (The servival of the fitness)
              -----------------
              "yngel räknas" jo men hur stora ska dom vara? har 3 st honor nu som ska spotta räknas så små yngel?!
              Mvh Ola
              ola lindeberg

              Kommentar

              • Anette
                Användare
                • april 2002
                • 178

                #8
                Det verkar som om rödzebran är ensam. Hane också kanske...? En ensam hane av någon art brukar gärna försöka para sig med vilket någotsånär villigt exemplar som helst. Art oviktig. För att undvika "malawimix" bör du antingen ta bort hanen eller skaffa honor till honom. Troligtvis slutar han terrorisera allt som rör sig (men man kan aldrig vara säker...)

                Lycka till
                Anette

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 1232

                  #9
                  Okey, det är nog redan malawimix på g... men den mixen blir mat till mina jaguarciklider så den kommer inte ut på marknaden iaf.

                  Ha länge vellat ha en stor grupp Rödzebror 5+2, funderar på att skaffa det och ta ut ensamma exenplar.
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • Anette
                    Användare
                    • april 2002
                    • 178

                    #10
                    Det låter bra tycker jag. Det är inte så väldigt svårt att få tag på fina rödzebror heller!

                    Lycka till
                    Anette

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Hur har det gått med dina Malawi? Har det inte ändrat sig i akvariet så bör du nog för en kort stund (1 dygn) plocka bort den som stör ordningen i akvariet. Som Anette skrev så har du två alternativ, antingen plocka bort hanen helt eller skaffa honor till honom.

                      Sedan kan jag inte hålla med Anette om att det inte är så svårt att få tag i fina Röd Zebror. Jag har varit runt och kollat efter andra fiskar och då sett en hel del gulbleka och även sotfläckiga Röd Zebror som inte direkt känns speciellt fina...

                      Som jag ser det så skall en Röd Zebra hona ha en orange färg med mer ton åt det röda än det gula. Blå Röd Zebra hanar syns ganska sällan och det känns underligt...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...