Saulosi Beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hult
    Användare
    • juli 2003
    • 77

    Saulosi Beteende?

    Jag har haft lite problem med att mina enda Saulosi hane har varit för dominant i kavariet. Så jag lade till 2 Honor och 1 Rödzebra hona också. Totalt nu 5 Saulosi Ciklider (1 hane) och 4 Rödzebror (1 hane).

    Till frågan nu då: Direkt när jag släpte fiskarna nu så blev Saulosi hanen lugnare och började åka runt överallt och vibrera som FAN! Det såg riktigt coolt ut :] Är detta ett lekbeteende? Jag tror iof att honorna kan vara lite för små (4cm) för att vara könsmogna ännu? Eller har jag fel? Hur stora måste de vara för att lägga rom?

    Kolla gärna in om-möbleringen också!


    tack på förhand! Daniel
    OBS, alla kan ha fel ;]

    240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
    110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
    70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
    40L: Ca 50 Palettyngel

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    #2
    hanen lockar till sig honor genom att skaka på röven. dom är nog könsmogna runt 4cm, det är en rätt så kortväxt ciklid.
    MVH Simon

    Kommentar

    • Hult
      Användare
      • juli 2003
      • 77

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av elof

      hanen lockar till sig honor genom att skaka på röven. dom är nog könsmogna runt 4cm, det är en rätt så kortväxt ciklid.
      Tack för svaret! Då kanske det blir lek snart! *ler* Ser man tydligt när honorna tuggar?
      OBS, alla kan ha fel ;]

      240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
      110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
      70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
      40L: Ca 50 Palettyngel

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • november 2002
        • 571

        #4
        det syns en stor påse under hakan och när du ser honan framifrån så ser du äggen i munnen när hon andas.

        Kommentar

        • Mjig

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Hult

          Jag har haft lite problem med att mina enda Saulosi hane har varit för dominant i kavariet. Så jag lade till 2 Honor och 1 Rödzebra hona också. Totalt nu 5 Saulosi Ciklider (1 hane) och 4 Rödzebror (1 hane).

          Till frågan nu då: Direkt när jag släpte fiskarna nu så blev Saulosi hanen lugnare och började åka runt överallt och vibrera som FAN! Det såg riktigt coolt ut :] Är detta ett lekbeteende? Jag tror iof att honorna kan vara lite för små (4cm) för att vara könsmogna ännu? Eller har jag fel? Hur stora måste de vara för att lägga rom?

          Kolla gärna in om-möbleringen också!


          tack på förhand! Daniel


          Hej Hult.

          från egen erfarenhet av Salousi.

          mycket lätt att få yngel av "sköter sig själv"
          fyra cm honor fullt tillräkligt. ed blir inte mycket större min största idag ca 6 cm.

          syns mycket tydligt på en så här liten hona att de har munnen full.
          blir inaktiv och får stor mörk "påse" under munnen.

          Vad gäller rödzebran.
          Jag fick riktigt dominerande hanar av dessa en gång = Salousin fick ingen plats blev bort jagad var han än försökte vara.

          enda sättet för mig då var att göra mig av med rödzebra hanarna.
          hade yngel av dessa som idag har ersatt sina pappors roll. De är idag mycket mer lugna(inte ful storlek) men könsmogna.

          hoppas att du behåller dessa fina fiskar "Salousin" såg igår ett stor bråk mellan mina två dominanta hanar varade i flera timmar de var fast bitna vid varandra nästan hela tiden endast kvällsmaten kunde avbryta dem från kampen.

          Vad gäller det vibrerande du sett är detta mot hona "se vad jag är vacker"
          När honan nappar på detta kommer hanan att även cirkuler runt honan vid varje varv stannar han upp och vibrerar.

          Du kommer säkert att få se detta beteende.

          Vibrationen händer även mot konkurenter vet inte om detta är ett naturligt beteende men jag ser det ganska ofta mot andra fiskar, om de inte sticker anfaller hanen.


          Mats

          Kommentar

          • Hult
            Användare
            • juli 2003
            • 77

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Mjig

            citat:Ursprungligen skickat av Hult

            Jag har haft lite problem med att mina enda Saulosi hane har varit för dominant i kavariet. Så jag lade till 2 Honor och 1 Rödzebra hona också. Totalt nu 5 Saulosi Ciklider (1 hane) och 4 Rödzebror (1 hane).

            Till frågan nu då: Direkt när jag släpte fiskarna nu så blev Saulosi hanen lugnare och började åka runt överallt och vibrera som FAN! Det såg riktigt coolt ut :] Är detta ett lekbeteende? Jag tror iof att honorna kan vara lite för små (4cm) för att vara könsmogna ännu? Eller har jag fel? Hur stora måste de vara för att lägga rom?

            Kolla gärna in om-möbleringen också!


            tack på förhand! Daniel


            Hej Hult.

            från egen erfarenhet av Salousi.

            mycket lätt att få yngel av "sköter sig själv"
            fyra cm honor fullt tillräkligt. ed blir inte mycket större min största idag ca 6 cm.

            syns mycket tydligt på en så här liten hona att de har munnen full.
            blir inaktiv och får stor mörk "påse" under munnen.

            Vad gäller rödzebran.
            Jag fick riktigt dominerande hanar av dessa en gång = Salousin fick ingen plats blev bort jagad var han än försökte vara.

            enda sättet för mig då var att göra mig av med rödzebra hanarna.
            hade yngel av dessa som idag har ersatt sina pappors roll. De är idag mycket mer lugna(inte ful storlek) men könsmogna.

            hoppas att du behåller dessa fina fiskar "Salousin" såg igår ett stor bråk mellan mina två dominanta hanar varade i flera timmar de var fast bitna vid varandra nästan hela tiden endast kvällsmaten kunde avbryta dem från kampen.

            Vad gäller det vibrerande du sett är detta mot hona "se vad jag är vacker"
            När honan nappar på detta kommer hanan att även cirkuler runt honan vid varje varv stannar han upp och vibrerar.

            Du kommer säkert att få se detta beteende.

            Vibrationen händer även mot konkurenter vet inte om detta är ett naturligt beteende men jag ser det ganska ofta mot andra fiskar, om de inte sticker anfaller hanen.


            Mats
            Tack för den utförliga förklaringen! Självklart stannar dessa underbara Mbunas!
            OBS, alla kan ha fel ;]

            240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
            110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
            70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
            40L: Ca 50 Palettyngel

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

            Kommentar

            Arbetssätt...