Kan de dö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hult
    Användare
    • juli 2003
    • 77

    Kan de dö?

    Jag har som ni ser 3 Rödzebror & 3 Saulos ciklider (1 hane och 2 honor av varje)

    På senaste tid så har jag satt hur Saulos ciklid hanen har blivit hur dominant som helst! Han jagar bort ALLA TRE Rödzebrorna från hela akvariet! Inte bara han grotta...utan hela akvariet. Ibland ser man att Rödzebrorna bara står i ett hörn i akvariet och kan stå där en bra STUND! Ibland längst upp i kanterna på akvariet med...kan de dö av stressen?

    Vad kan man göra åt att hanen är så dominant? Skaffa 2 honor och 1 hane till? Hjälper det?

    Tack på förhand! Daniel
    OBS, alla kan ha fel ;]

    240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
    110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
    70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
    40L: Ca 50 Palettyngel

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295
  • Hult
    Användare
    • juli 2003
    • 77

    #2
    Ingen som vet? Snälla..isf åker jag ner o köper fisk NU!
    OBS, alla kan ha fel ;]

    240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
    110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
    70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
    40L: Ca 50 Palettyngel

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Visst kan de jagade fiskarna dö av stressen. De vanligaste åtgärderna är att skaffa fler fiskar och skapa fler gömställen. Ditt akvarium är på 240-liter vilket jag tycker är i minsta laget för mbunas, jag brukar rekommendera minst 300-liter. Fler hanar bör du därför inte skaffa, det finns helt enkelt inte plats för fler revir. Det bästa du kan göra är att komplettera med fler honor och se till att det finns gott om gömställen i akvariet. Med fler honor sprids hanens aggressivitet på flera fiskar och det brukar hjälpa. Om du bygger upp inredningen med stenar ska du se till att inte bra lägga dem i en hög utan se till att det blir gott om grottor och skrymslen mellan dem.

      Lycka till!
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Hult
        Användare
        • juli 2003
        • 77

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Micke

        Visst kan de jagade fiskarna dö av stressen. De vanligaste åtgärderna är att skaffa fler fiskar och skapa fler gömställen. Ditt akvarium är på 240-liter vilket jag tycker är i minsta laget för mbunas, jag brukar rekommendera minst 300-liter. Fler hanar bör du därför inte skaffa, det finns helt enkelt inte plats för fler revir. Det bästa du kan göra är att komplettera med fler honor och se till att det finns gott om gömställen i akvariet. Med fler honor sprids hanens aggressivitet på flera fiskar och det brukar hjälpa. Om du bygger upp inredningen med stenar ska du se till att inte bra lägga dem i en hög utan se till att det blir gott om grottor och skrymslen mellan dem.

        Lycka till!
        Jag möblerade om i akvariet i förr går. Nu har jag en massa grottor och utrymmen...men mer honor säger ni då...okej. Då blir det 2 Zebror och 1 Saulos...pengarna vill inte mer om man säger så...eller ska jag skaffa 2 Saulos och 1 zebra istället? Behöver Saulos hanen fler honor av sin egen sort eller fler Zebror att "hacka" på?
        OBS, alla kan ha fel ;]

        240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
        110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
        70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
        40L: Ca 50 Palettyngel

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

        Kommentar

        • Hult
          Användare
          • juli 2003
          • 77

          #5
          Här är en bild på akvariet...ta bild 1 och godkänn :] hoppas...

          OBS, alla kan ha fel ;]

          240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
          110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
          70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
          40L: Ca 50 Palettyngel

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

          Kommentar

          • Hult
            Användare
            • juli 2003
            • 77

            #6
            Sorry om jag skriver i mitt eget inlägg så mycket med en SNABB fråga! Modern är på stan nu och ska köpa fiskarna snart. Ska jag köpa 2 Zebror och 1 Saulos eller tvärtom?
            OBS, alla kan ha fel ;]

            240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
            110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
            70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
            40L: Ca 50 Palettyngel

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

            Kommentar

            • Marcus1979
              Användare
              • januari 2003
              • 404

              #7
              Jag har inte sååå stor erfarenhet men jag skulle nog satsa påp två saulos. I mitt kar jagar hanarna endast de av sin egen art och ryter till åt de andra om dom kommer ivägen så det är nog bra med fler honor för den aggresiva hanen att uppvakta...
              960L Malawi

              Kommentar

              • Hult
                Användare
                • juli 2003
                • 77

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Marcus1979

                Jag har inte sååå stor erfarenhet men jag skulle nog satsa påp två saulos. I mitt kar jagar hanarna endast de av sin egen art och ryter till åt de andra om dom kommer ivägen så det är nog bra med fler honor för den aggresiva hanen att uppvakta...
                TACK!
                OBS, alla kan ha fel ;]

                240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
                110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
                70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
                40L: Ca 50 Palettyngel

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

                Kommentar

                Arbetssätt...