Jag ser ögon...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Jag ser ögon...

    Hallo!
    Har en röd zebra hona som för tredje gången har yngel i munnen. Jag har lyckats fånga upp henne och hon går nu i en "yngelkasse". Jag ser tydligt ynglen i munnen på henne ibland tittar dom tillbaka på en, )Undrar vem som ser dummast ut, jag med näsan mot rutan eller dom i munnen...?)
    Funderar på hur lång tid det bör vara kvar innan hon spottar när dom är så pass stora???
    Jag vill vara med och plocka ur henne så snabbt som möjligt så hon inte äter upp dom som hon gjort med de tidigare kullarna.
    //Marcus
    960L Malawi
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    I normala fall släpper en rödzebra ynglen 21-25 dygn efter leken. Om honan känner sig otrygg och inte hittar någon säker plats att släppa ynglen på, kan det dröja längre. Det bästa är att flytta över den ruvande honan i ett eget akvarium med stenar som bildar grottor där honan kan släppa ynglen i trygghet. Då kan man också låta honan gå kvar i akvariet med yngel och äta upp sig igen innan man flyttar tillbaka henne.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Marcus1979
      Användare
      • januari 2003
      • 404

      #3
      Har ett yngel akvarie på gång men det kommer att vara färdigt först på tisdag därav den trånga yngelkassen.
      Är det bara för att hon inte fått så många kullar som hon äter upp ynglen? Borde väl skydda dom istället?
      Ska man mata även om hon inte spottat eller skitar det bara ner vattnet?
      //Marcus
      960L Malawi

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        citatå kan man också låta honan gå kvar i akvariet med yngel och äta upp sig igen innan man flyttar tillbaka henne
        Ibland funkar det men senast min Blå delfin spotta så väggra hon äta när hon var bland sina yngel..Efter ungefär 10 dagar våga jag då inte ha kvar henne längre efter som hon vart mycket smal men åt inte iaf..Har blå delfin bättre yngelvård än andra malawisar?

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #5
          Jippie!!! Det var i sista stund som jag fick upp henne till kassen för nu har hon spottat minst 5st! Ska idag åka och hämta mitt yngelkar! Kom å tänka på en sak bara. Kan det inte vara bra att föda upp ynglen i en sån "kasse" i stora karet. Då får dom ju hela tiden nytt och fint vatten och bakteriebalansen borde ju vara bättre i det stora än i ett litet?!?
          //Marcus
          960L Malawi

          Kommentar

          • sarahkarlsson
            Användare
            • mars 2003
            • 43

            #6
            Jag hade några yngel i en yngelkasse en gång.
            Det var bara det att när de var tillräckligt stora så hoppade de över kanten på yngelkassen och blev uppätna förstås...
            Allt slit i onödan..
            Men det hanske finns yngelkassar med kant runt som de inte kan hoppa över??
            (Detta var L. careleus - golden, så det är ingen "hoppig" fisk)
            sarah

            Kommentar

            Arbetssätt...