Venustus könsskillnad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alie
    Användare
    • juni 2003
    • 54

    Venustus könsskillnad

    Hej.
    Jag har fått en stor Venustus som var "föräldralös". Jag är nyfiken på om det är en hane eller en hona. Hur kan man se detta?

  • MusiCat

    #2
    Hanen blir (enligt vad jag vet) större, och blir blåaktig i ansiktet. Ibland döljer den blåa färgtonen hans "sköldpaddsfläckar" på kroppen. Mina honor är mer gulaktiga i färgen, och även mindre än hanen. Fast jag är iofs ganska nybliven venustusägare, så du kan inte lita blint på mig. =)

    Lycka till!

    Kommentar

    • Tess
      Användare
      • juni 2003
      • 29

      #3
      Honorna är mer silverfärgade än hanarna, och hanarna har, som MusiCat skrev, blåa huvuden. Försök hitta bilder på nätet (vanligtvis visar bilderna ju bara hanar...) och jämför, skillnaden är jättetydlig och jag lovar att du kommer att se på en gång vilken sort det är du har adopterat... =0)
      Rörigt skrivet, sorry, men jag hoppas att du förstår vad jag menar...

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Hane:


        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          Min venustus hane är nästan knallblå

          Kommentar

          • alie
            Användare
            • juni 2003
            • 54

            #6
            Tack för all hjälp! =) Jag är nästan säker på att det är hane jag har.

            Så en följdfråga. Det känns lite "ensamt" att ha en enda Venustus. Skulle jag kanske försöka köpa en hona till honom? Vad säger han om det tro? Den nya kommer antagligen att vara väääldigt mycket mindre (såg Venustus i en Zooaffär här, och de var kanske 5-8 cm stora). Denna Venustus är ju van att gå ensam (med ett gäng Lomardoi och ett par Blå Delfin).
            Är det en bra idé att köpa en till, eller är det bäst att låta det vara som det är? Jag blir även lite orolig eftersom detta är en väldigt stor fisk. Det känns som om två stora firrar i mitt 450 liters kanske blir för mycket. Eller så kasnke det bara är jag som har den känslan...

            Mvh!

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Jag håller med om att 450 är lite i underkant för venustus men det beror lite på individer. Om jag vore du så skulle jag annonsera efter en vuxen hona. Det kan finnas någon som blivit av med sin hane.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              Arbetssätt...