sten och sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • juli 2003
    • 44

    sten och sand

    Tja jag undrar någon här vet hur många millimeter sanden helst ska vara till Malawi.
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det spelar ofta inte så stor roll för fiskarna. Det finns dock ett antal arter som gillar att sila sanden genom mun och gälar, C. moorii tex, och då kan det vara bra med finare korn.

    Det bästa enligt mig är att kolla in ett par stränder i närheten och välja den du tycker har snyggast sand.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Nog för att det må finnas många stränder att kolla in angående sand, men jag skulle nog ändå råda folk att köpa sand via akvariehandeln och då kan man välja fågelsand (Rådasand 0,8-1,2mm) eller chinchilla-sand (Rådasand 0,3mm). Det blir betydligt billigare att välja "husdjurs-sand" än "akvarie-sand" trots att det må vara detsamma!

      Biltema säljer också den populära "Blästringssanden".

      Ge några kronor till akvariehandeln och bespara naturen på trevlig sand som vi kan sätta fötterna i på sommaren när vi vill bada och sola!

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #4
        För att inte folk ska komma hem med helt fel sand så måste jag tillrättavisa Stefan på en punkt. Rådasand 0,33mm kallas oftast för terrariesand. Sanden som kallas chinchillasand ha en kornstorlek på mindre än 0,05mm. Det är ju kanske inte så lämpligt att köpa den och tro att den ska gå bra i akvarium.
        Angående sand från stranden eller inte så tycker jag det kvittar. Hittar du bra sand i naturen så ta den, om inte så köp.

        Mvh
        Björn

        Ps. Det är möjligt att handlare i Skövde kallar den grövre sanden för Chinchillasand, men i övriga Sverige (i grossisternas produktkataloger) så är det den finfina varianten som bär det namnet.
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jodå, man kan gott stödja sina handlare lite, men det gör man ju ändå och jag tror inte att sanden försvinner från stränderna pågrund av att akvaristerna tar den.

          Det är dessutom fantastiskt roligt att åka ut i naturen och leta grejor till akvarier. Något som fört ut mig väldigt långa och trevliga utflykter så det ligger lite mer bakom det än att snåla. Jag råder er alltså att dra på kängorna och ut i naturen, det är faktiskt ifrån den som nästan allt i akvarieaffären kommer.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          Arbetssätt...