Malawi Lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hult
    Användare
    • juli 2003
    • 77

    Malawi Lek

    Har lite frågor angående Malawi lek?

    Hur ser deras lek ut?
    Måste vatten värdena vara perfekta? Är de kräsna?
    Hur lång tid ruvar de rommen i munnen?
    Är det svårt att få dem att leka?
    Något man kan göra för att "uppmuntra" dem till att leka?

    MVH Daniel
    OBS, alla kan ha fel ;]

    240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
    110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
    70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
    40L: Ca 50 Palettyngel

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    1: Hanen och honan simmar runt i en liten cirkel, hanen stannar upp och skakar ibland. Småningom släpper honan ut sina ägg och fångar dem i munnen. Sedan sprutar hanen ut sin mjölke, som honan också fångar i munnen.
    2: Nej.
    3: Ca 3 veckor.
    4: Nej.
    5: Använd kallt vatten vid vattenbyte

    /Fredrik
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      instämmer inte i punkt 5 men de övriga var bra : )

      Jag har haft en hel del lekar i mitt kar och aldrig brytt mig om att använda bara kallvatten. Det beror givetvis på i vilken sorts hus man bor så man får använda lite sunt förnuft.

      Andra saker jag märkt triggar lek är vattenbyten, några tätare vattenbyten (kanske tre mindre i veckan) och att låta bli att mata cikliderna i kanske tre dagar för att sedan börja mata dom lite igen i samband med ett vattenbyte.

      lycka till!
      /Mikael

      Kommentar

      • Hult
        Användare
        • juli 2003
        • 77

        #4
        Tack för alla tips! Ska testa med lite tätare vattenbyten och mata dem mindre...
        OBS, alla kan ha fel ;]

        240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
        110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
        70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
        40L: Ca 50 Palettyngel

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          En sak som jag märkte med mina Malawi var att när mina vattenbyten blev för punktliga så hade inte vattenbytet samma effekt. Därför skippade jag ett vattenbyte ena veckan och bytte efter två veckor...och PANG så satt hela burken igång med lekar till höger och vänster.

          Förut har de reagerat på varje vattenbyte...men efter en stund så tappade det effekt...därför testade jag detta...och med ett verkligen gott resultat. Testa lite nya tag och gör förändringar så det inte blir för mycket "vardag" för fiskarna...

          Kommentar

          • Hult
            Användare
            • juli 2003
            • 77

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Tricella

            En sak som jag märkte med mina Malawi var att när mina vattenbyten blev för punktliga så hade inte vattenbytet samma effekt. Därför skippade jag ett vattenbyte ena veckan och bytte efter två veckor...och PANG så satt hela burken igång med lekar till höger och vänster.

            Förut har de reagerat på varje vattenbyte...men efter en stund så tappade det effekt...därför testade jag detta...och med ett verkligen gott resultat. Testa lite nya tag och gör förändringar så det inte blir för mycket "vardag" för fiskarna...
            Man tackar! Guld med så här mycket tips! Men vad jag fått ut av allt så ska jag variera mig lite i Kost & Vattenbyten så ska bäbisarna hitta fram :]
            OBS, alla kan ha fel ;]

            240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
            110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
            70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
            40L: Ca 50 Palettyngel

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

            Kommentar

            • rytter
              Användare
              • juli 2003
              • 51

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

              1: Hanen och honan simmar runt i en liten cirkel, hanen stannar upp och skakar ibland. Småningom släpper honan ut sina ägg och fångar dem i munnen. Sedan sprutar hanen ut sin mjölke, som honan också fångar i munnen.
              2: Nej.
              3: Ca 3 veckor.
              4: Nej.
              5: Använd kallt vatten vid vattenbyte

              /Fredrik
              Jag har en lite fundering om punkt ett. Alla fiskar fångar väll inte mjölken i munnen ?
              Mina Trewavase cirklade runt, honan la ett eller två ägg på en sten, de tog ett halft varv och hanen sprutade som mjölke på äggen. De tog ytterligare ett halvf varv och honan plockade in de befruktade äggen i munnen. Och så fortsatte dem så tills honan hade blivit av med alla sina ägg.

              Det vara väldigt häftigt att se faktiskt, har missat de andra fiskarna som lekt.
              Fisk bygger muskler !

              Kommentar

              • mikro
                Användare
                • november 2002
                • 666

                #8
                angående leken så har jag för mig att jag läst någonstans att det beror lite på hur gammal arten är. Vissa arter som befruktar äggen utanför munnen anses vara gamla arter och inte hängt med i utvecklingen riktigt. Det ska vara samma sak med ahli tydligen.
                /Mikael

                Kommentar

                • Byttorp
                  Användare
                  • november 2003
                  • 1585

                  #9
                  Trevligt att se och lära av alla er andra, jag hittade denna tråd för att jag var lite orolig över min skakande/spasmryckande goldenhane.

                  Om jag alltså har förstått saken rätt så är det fullt normalt att hanen stannar upp och "spasmar" i hela kroppen nån sekund...för att nästa sekund se fullt normal ut?
                  Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                  Ordförande GCG

                  Kommentar

                  • figu

                    #10
                    En fråga om äggfläcken. Har 6st maingano, 2st är riktigt blåa. Varav jag förmodar att de är hannar. Men 2 av de ljusa firrarna har med äggfläckar. Har honorna det med eller är det hannar som inte fått färg?

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Vissa arter befruktar i och vissa arter utanför munnen. Om det kan skilja sig beroende på fiskens ålder vet jag inte, han kanske blir lat med åren haha.

                      Jag har också erfarit exakt samma som Tricella då det gäller vattenbyten. Om man byter exakt varje vecka hela året runt så är det precis som fiskarna vänjer sig vid det och det "triggrar" då inte lek lika lätt. Varannan vecka då och då kan göra susen.

                      En annan sak är att man inte skall hålla på förändra massa genom att flytta nån sten eller lägga till ett par fiskar då och då, det gör, enligt mig, att det tar längre tid att få lek.

                      Byttorp: Det är helt normalt.

                      Saludos,
                      Zaphi
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...