Inför nya troffar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Inför nya troffar !

    Halloj !

    Jag skall hämta 20 black pemba på fredag och undrar vad jag bör tänka på när jag skall släppa i dem m.m.

    Jag har bytt från engelskt sjögrus till fin sand och har 3 stora kolstenar.

    Vattnet har bra värden m.m

    När skall jag göra första vattenbytet efter isläppandet?
    När skall jag börja mata?

    Hoppas ni kan ge mig några bra tips så jag kommer igång och undviker de vanligaste felen.

    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Jag skulle ha gjort på följande sätt:

    Om det är tillräckligt med vatten med från de stället de kommer ifrån brukar jag lägga över fisken i vanliga hinkar, 5-10 st i varje hink beroende på storlek.

    Sedan koppar jag över vatten från akvariet de skall till med jämna mellanrum, omkring en fördubbling av vattenmängden på 15-20 min. I princip så slänger jag över några deciliter var 5 minut.

    Efter nån halvtimma släpper jag i fiskarna en efter en utan vatten från hinkarna, detta är ett bra tillfälle att könsbestämma dem om det finns ett intresse av det.

    Första vattenbytet sker först efter 2-3 veckor om karet är helt nytt under denna tid ger jag väldigt lite mat men ändå varje dag. Jag brukar ge mat nästa dag efter isläppandet, men det förutsätter att de är intresserade. Provar man att släppa i en mumsbit och ingen visar intresse avstår jag från att mata.

    Eftersom ägarbyte också ofta innebär foderbyte brukar jag vara riktigt försiktig med matningen de första månaderna. Detta gynnar både vattenkvalitet och fiskarnas matsmältning.

    Vanligt är nog att man kanske blir för engagerad i samband med nya fiskar och håller på för mycket med vattenbyten, ommöblering, foder etc. Låt istället fiskar och akvarium få en lugn start, tålamod är en dygd i akvariesammanhang.
    David

    Kommentar

    Arbetssätt...