Blanda yngelkullar och sorter ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Blanda yngelkullar och sorter ?

    Hej !
    Nu börjar mina fem akvarium verkligen tryta när det gäller spott och yngelkar.
    Min undran är om man kan blanda yngelkullar av samma sort i samma akvarium, i ej sååå stor storleksskillnad.
    Undrar också om man kan blanda 2 olika sorters yngel i samma ålder i samma kar. Till saken hör att de två sorterna är ganska aggressiva.
    Hoppas det inte lät för krångligt....

    Mvh Cassandra
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    #2
    Jag har kört olika arter och olika ålder på kullarna ihop utan problem. De arter jag har gjort detta med har varit golden och demasoni. Demasoniynglen var från samma mamma, men olika kullar, alltså ca 5-6 veckor mellan dom. Goldenynglena var lite större än de äldsta demasoniynglena.

    Jag har inte haft några som helst problem mellan fiskarna. Nu börjar demasonina bli lite större och hålla små revir och tuffa till sig lite, men det fungerar bra ändå än så länge.
    /Mikael

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      jag har i mitt 40 liters yngelakvarium 6st sciaenochromis fryeri. 5st lab.hongi, 15ancistrus och 6st golden. alla dessa yngel har inte bråkat. dock får man vara försiktig så att nya yngel inte är så små att de blir mat till de andra. lycka till med ynglen!
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        Hej
        Ett par saker som jag kommer på att kan vara bra att tänka på:
        1) Behöver Du separera arterna senare, går det att se skillnad på dem, särskilt de olika honorna.
        2) I en kull blir det ju lätt så, att hannarna växer lite fortare, blandar man kan man inte längre vara (lika) säker på att de större är hannar.

        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #5
          Jag har aldrig haft problem med det har hållt
          RödZebror
          Aulonocaror
          Hongi
          samt en till som jag inte vet namnen på. Alla fiskarva var i ungefär samma storlek.
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Cassandra
            Användare
            • december 2002
            • 152

            #6
            Tack för alla svar !
            Då skall jag prova att föra samman lite kullar. Idag är det nya honor av andra arter som tuggar igen. Så himla kuuul !

            Vänliga hälsningar Cassandra

            Kommentar

            Arbetssätt...