Cynotilapia afra - hur aggresiv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • april 2024

    Cynotilapia afra - hur aggresiv?

    I en artikel på chiclid-forum.com ( http://www.cichlid-forum.com/articles/haps_vs_mbuna.php ) finns en tabell där man försökt gradera aggresiviteten hos olika mbunas. På en femgradig skala har man graderat Cynotilapia 1-4. Kan någon bedöma var afran ligger? Kan det skilja på olika varianter av afra? vilka är isåfall snällast? Vilken Cynotilapia skulle kunna vara 3-4? Många frågor [] och här kommer ytterliggare en: Är Melanochromis joanjohnsonae en ovanligt snäll Mel. eller är den som övriga?

    Tacksam för alla svar!!
    Christer C
  • imported_n/a
    Användare
    • januari 2003
    • 82

    #2



    Melanochromis joanjohnsonae är inte ovanligt snäll enligt min erfarehet..

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Afran skiljer sig lite beroende på vilken afra det gäller.
      Afra "sand" ganska ovanlig men ganska snäll.
      RedTop brukar vara lite tuffare.
      WhiteTop o Cobue (Edwardi) är ganska tuffa men mest mot artfränder.
      Dom brukar sällan vara jobbiga mot andra arter på samma sätt som många andra kan vara.

      Detta är dock endast mina erfarenheter andra kanske har varit med om annat.

      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Aggressivitetsgraden hos Cynotilapia Afra Cobue anser jag vara medel. Den är en av de fredligare jag haft i mitt akvarium.

        Jag har erfarenhet av dessa Mbunas:

        Melanochromis Cyaneorhabdos (Maingano) - Aggressiv mot sina egna och ibland en liten terrorist. Gräver en del vid revir. Periodleker och relativt lättlekt.

        Labeotropheus Trewavasae - Aggressiv och jagande mot sina egna, men inte nämnvärt aggressiv gentemot andra akvariemedlemmar. Lättlekt.

        Pseudotropheus Elongatus Mpanga - Aggressiv gentemot sina egna, men ingen överdriven terror. Humörfisk som hade svårt att visa sin fina färg då jag hade dessa. Aningen svår att få till lek.

        Tropheops Red Top Chilumba - Aggressiv och ganska tuff mot alla akvariemedlemmar. En klart grinig art. Gräver en del vid revir. Ideligen uppvaktande och lättlekt.

        Metriaclima Estherae (Röd Zebra) - Kan vara aggressiv vid lektider och om någon ny fisk anländer. Är väl revir etablerat av alla arter i akvariet så håller hanen sig vid sitt och bråkar inte med de andra nämnvärt. Ideligen uppvaktande och lättlekt.

        Labidochromis Caeruleus Kakusa (Golden) - Lugn och ibland lite "flummig" art som endast är aggressiv mot artfränder. Sällan brysk mot honor utan endast korta och få aggressioner mot hanar. Gräver inget. Aningen svår att få igång till lek.

        Cynotilapia Afra Cobue (Edwardi) - Jag har endast haft denne ciklid en kort stund, men jag gillar den verkligen. Snygg när den färgar ut och relativt fredlig. Uppvaktar honan, men jagar inte speciellt mycket. Åkte på en del stryk när den blev introducerad, men har repat sig och nu befäst sin plats i akvariet. Troligen lättlekt då de redan efter ett par veckor lekt en gång, dock med icke fullföljt resultat.

        Aggressivitetstabell []

        Tropheops
        Melanochromis
        Pseudotropheus
        Labeotropheus
        Metriaclima
        Cynotilapia
        Labidochromis

        Det finns säkerligen personer här på forumet som har liknande eller andra erfarenheter än de jag radat upp här. Jag tror också att mycket "utanför" spelar roll hur pass aggressiva fiskarna är i akvariet. Det kan ha att göra med antal grottor, antal honor per hane, sällskap av övriga ciklidarter m m.




        Kommentar

        • Crillo
          Användare
          • september 2002
          • 31

          #5
          Enligt mina erfarenheter är den hög, min dominanta hanne äger hela karet (375l), framförallt den underlägsne hannen som förlorat underkäken i ett av slagsmålen. De övriga invånarna är Trewavasae, Demasoni och Hongi.

          Ett tag var den andra hannen fullt utfärgad, då ägde dom var sin sida av karet och övriga fick hålla sig i mitten, men när han blev av med underkäken förlorade han sitt revir.

          Allt eftersom det blivit fler invånare, yngel osv har den äldre hannen blivit snällare eftersom han inte kan hålla ordning på alla antagligen. Förut brukade jag säga att han var förbannad mest hela tiden

          Kommentar

          • salar
            Användare
            • juni 2002
            • 227

            #6
            Ganska snäll, så det är ingen fara.Men man bör ej ha mer än en hane och helst minst två honor.Två hanar kan bli problems.Den starkare blir "alfa-hane" och den andre bleknar och blir undanskuffad i ett hörn, stackarn.

            Så var det för mig med c.afra!
            SALAR

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Själv hade jag en grupp på 3+7 och det gick kanon bra dom var hur snälla som hälst i mitt 715..

              Kommentar

              Arbetssätt...