Hjälp med att identifera fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kardanmannen

    Hjälp med att identifera fiskar.

    Hejsan hejsan!

    Jag har utökat min samling med ett 600l akvarium nyligen. Jag hade lite malawi ciklider förut i ett 90l men dom får nu ett större bo. problemet är att ja inte riktigt vet vad fiskarna heter. och ja undrar om ni har lust att hjälpa mig med detta.


  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    #2
    Hej,

    Onödigt att strata en ny tråd för samma fråga.
    Gå gärna in på min Zoon sedan klicka på Sydamerika scrolla längst ned då ser ni en blåmalawi den är ca 15cm stor. Är "kingen" i karet fast jag har rödzebror, Aulonocaror, hongi e.c.t.

    Kardanmannen är inte säker men det kan kanske vara en Saulosi?
    Mvh Ola
    ola lindeberg

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Jag tror att det är två olika arter
      Foto 1 visar med all säkerhet en Metriaclima lombardoi-hona
      Foto 2 vet ej, men det ser inte ut som en hane till ovanstående i alla fall.
      Med 100% säkerhet är det inte en saulosi i alla fall.
      Ciklidhäslningar
      Kjell

      Kommentar

      • Kardanmannen

        #4
        okej, tackar kjell. har en till fisk som behöver identifieras. men han blir juh aldrig trött så han står still lite så det går att ta kort på han.

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #5
          Okey, var bara en gissning.

          Kjell vet du vad min malawi är fär någon art?
          tryck där på besök min hemsida.
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #6
            citat:Kjell vet du vad min malawi är fär någon art?
            Tyvärr är det allt som oftast mycket svårt att efter ett foto säga vad det rör sig om för art. Det finns flera orsaker till detta
            dels för att det naturligtvis finns otroligt många olika arter och varianter av malawi och att det är omöjligt att hålla reda allt.
            dels pga att det finns väldigt mycket korsningar ute i handeln (mycket vanligare än vad de flesta tror)
            dels pga av att vi matar fiskarna alldeles fel (läs för mycket och för fet kost) vilket gör att deras kroppsform förändras.
            Dessa tre faktorer gör det oerhört svårt att artbestämma olika arter. Din fisk liknar vad det gäller teckning och färg rätt mycket Melanochromis lepidiadaptes eller sp. "northern blue" men kroppsformen är definitivt inte en Melanochromis utan mer en "haplis". Å andra sidan så kan jag på rak arm inte påminna mig en enda haplis med den färgen eller teckningen så där står man.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • augusti 2002
              • 1232

              #7
              tack för svaret ändå Kjell=)

              Den ser lite tjockare ut än vad den är i verkligheten, den vänder precis när jag fotar så den krymper ihop lite på längden.
              jag matar med pellets och hemmagjord räkmix. för fet är den nog inte eftersom jag inte matar varje dag. Den är mkt glupskare än mina övriga malawis.
              kan du länka till lite snabb fakta om dom arterna som du gissar på?
              Det är nog den fisk i karet som bytar färg snabbast, ena secunden kan det blåa bandet som går rakt igenom kroppen vara hur tydligt som helst och andra secunden inte.
              Mvh Ola
              ola lindeberg

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                citat:kan du länka till lite snabb fakta om dom arterna som du gissar på?
                Man behöver inte gå över ån efter vatten (fisk) - denna artbeskrivning finns här på ciklid.se http://www.ciklid.se/artbeskrivninga...isa.asp?NR=498
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 1232

                  #9
                  Den är inte så lysande blå som på det fotot men det är kanske ljuset som gör d?
                  Där står att hanen blir 12cm och honan lite mindre, min är en bra bit över 12cm, 15-16cm tror jag.
                  Ingen som vet namnet på den=(
                  Mvh Ola
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    Hanen blir 12 i sin naturliga miljö - men pga för fet kost (t.ex. pellets) så kan många malawi bli betydligt större och fetare.
                    Tycker nog att flingor är ett bättre foder till glupska malawi än pellets eftersom det sprids ut bättre så att alla får i sig lite. Pellets har en viss förmåga att samlas i magen på de glupskaste.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    Arbetssätt...