Mal till elak Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mariaa
    Användare
    • maj 2002
    • 97

    Mal till elak Tanganyika

    Hej!
    Jag har lite algproblem i ett Tanganyika akvarium på 200 liter med 5 st extremt elaka N. pulcher "daffodil". Har testat med ancistrusar men de blir sönderbitna på en gång. Så jag undrar om det finns någon tålig mal som klarar av dessa små monster till fiskar. Skulle bli mycket glad om någon kunde hjälpa mig.
    Mvh Maria
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    troligtvis inte, eftersom ancistrus är de tuffaste malar jag varit med om. hade jag varit som du hade jag kastat ut daffodilerna och köpt en snällare tanganyika-ciklid i stället.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Hur stora har Ancistrusarna varit? vet inte men det är kanske först när dom blir äldre som dom börjar infatta revir? först då försvarar dem sitt revir också då hade dom kanske gått tillsammasn med dina Pulchers?

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Tyvärr så är det troligtvis så att Daffodil har sitt revir rejält tilltaget och de attackerar faktiskt i stort sett allt som rör sig. Ancistrusar kan åka på rejält med stryk trots att de egentligen inte stör Daffodil speciellt mycket. Jag hade tidigare Prinsessan av Burundi, vilken är liknande, och de var precis likadana. Väldigt aggressiva och revirhävdande.

        Troligtvis får du själv sköta algerna när du har dessa fiskar, för jag vet inte alls någon mal som är tuff nog att klara av Daffodil.

        Kommentar

        • Buckshot
          Användare
          • april 2002
          • 244

          #5
          En stor Gibbiceps?
          Jag hade min ihop med ilskna prinsessor fast det akvariet var lite större.
          Hursomhelst så angrep dom malen när den simmade för nära stenröset.
          Han skakade på sig lite och simmade vidare.
          Ibland fick han ett utbrott och försökte ramma prinsessorna.
          Men den malen var ju då ca 30cm.....
          Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

          Kommentar

          • JohanW
            Användare
            • februari 2003
            • 127

            #6
            En panaque på 25cm????
            11 Pigeon blood
            9 VF nhamunda blue
            Ett gäng L-malar

            Kommentar

            • David Johansson
              Användare
              • april 2002
              • 581

              #7
              Jag släppte i ett 10-tal små ancistrus (3-4 cm) i ett akavrium med en grupp Tropheusar. 2-3 stycken gick åt omedlbart, ytterligare 2 stycken blev slitna i stycken när de försökte simma fritt i vattnet. Men resternade 5 överlevde. De blev emellanåt hårt angripna av någon troffe men efter någon vecka hade både ancistrusarna och troffarna acklimatiserat sig till det nya sällskapet och allt var frid och fröjd.

              Jag vet inte hur länge du låtit ancistrusarna vara i eller om de blivit ihjälbitna men kanske är det övergående.
              David

              Kommentar

              • Juanito
                Användare
                • maj 2002
                • 180

                #8
                Du kan pröva att möblera om med risken att du kan bli av med några daffodillar.

                Har själv blitt av med några daffodillar pga ommöblering och då är den största cd 4.5 cm och akvariet 2m långt. Men då kan du få in nya fiskar utan att de blir så hårt antastade eftersom nytt revirbildande sätts igång och alla går på alla tills de nya reviren har blivit utstakade.

                Men jag har haft dem från yngel ca 50 st. Har en 15-20 kvar i storleken 2-4.5 cm. Föräldrarna är döda sen en tid sen
                juanito

                Kommentar

                Arbetssätt...