Ett ständigt kliande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    Ett ständigt kliande

    Nu börjar jag bli lite trött på fiskar som simmar längs med sanden, gnider huvudena mot stenar och skrapar sig mot bakgrunden hela tiden. Jag har försökt rätt mycket tycker jag. Alltifrån salt, protozin och exit till att inte göra någonting alls och hoppas att det bara var något övergående. Ingenting hjälper!

    Fiskarna kliar sig näst intill hela tiden, och det gör verkligen ont i mig att se dem ta sats och simma in med sidorna längs med lavastenarna för att klia sig.

    Någon som har någon idé/tips?
    /Mikael
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Även en tillfällig höjd temperatur i akvariet?

    Salt och höjd temp ska ju göra det svårt för parasiter vad jag förstått.

    Prova en vecka att hålla strax under eller runt 30 grader i karet.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      oj! Vad tycker fiskarna om att ligga på så hög temperatur så länge?
      /Mikael

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #4
        På sommaren ligger tempen på 30-32 grader i mitt kar och dom klarar det men jag tror inte att det är bra.
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • salar
          Användare
          • juni 2002
          • 227

          #5
          Kan vara att i ett relativt nyinkört akvarium kliar de sig men de slutar så småningom.Vet ej varför men så var det för mig.
          SALAR

          Kommentar

          • Cassandra
            Användare
            • december 2002
            • 152

            #6
            Kanske upplever jag motsatsen än er andra.

            När jag har nystartat akvarium med vattenberedningmedel tillsatt, skaver sig inga fiskar hos mig. Men, när framförallt gruset innehåller en massa smuts, märker jag, i alla fall i mina akvarium, att somliga börjar skava sig.
            Tillsätter inget salt längre vilket jag gjorde förut. Dock bikarbonat. (Mbunas)


            Mvh Cassandra

            Kommentar

            • salar
              Användare
              • juni 2002
              • 227

              #7
              Vattenberedningsmedel? Sånt kostar pengar.Men nog kanske det hade betydelse.Hursomhelst så har det med en bakterieflora att göra skulle jag tro.
              SALAR

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • april 2003
                • 1888

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av mikro

                oj! Vad tycker fiskarna om att ligga på så hög temperatur så länge?
                Nu såg jag att du verkar ha Malawi vilket jag känner till dåligt, jag har haft mellan 28-30 grader hela sommaren och då gäller det syd/centralamerikanska ciklider och även tetror, så det är nog ingen fara om nu inte Malawi är speciellt känslig för hög temp.

                Att tänka på är väl att syresätta ordentligt genom att ha ordentligt gurgel vid vattenytan, höja utblåset lite då syresättningen blir sämre vid värme.

                Parasiter gillar det inte och förhoppningsvis blir du av med problemet.

                Mvh Jari

                Kommentar

                • salar
                  Användare
                  • juni 2002
                  • 227

                  #9
                  Usch va varmt ni har i era kar.Hade ett tag 30grader i malawikaren men när jag slår igång takfläkten och öppnar allt sjunker den till 26.Men man är ju inte alltid hemma på sommarn och kan ha det så.
                  Med helt klifria malawis blir man nog aldrig!
                  SALAR

                  Kommentar

                  • mikro
                    Användare
                    • november 2002
                    • 666

                    #10
                    Hummm, akvariet har varit igång i drygt 9 månader nu i sträck med kliande mer eller mindre hela tiden. Så jag skulle inte kalla det nystartat i alla fall.

                    Jag har fått för mig att 30 grader är en "magisk" gräns då rätt många fiskar börjar må dåligt av värmen. Har ingen aning om var jag läst det, men det är inte omöjligt att jag fått det om bakfoten.

                    Men jag tycker det är lite märkligt om det skulle vara några parasiter som överlevt alla mina kurer och finns kvar i lika stor omfattning som tidigare. Det finns inget annat det kan bero på?
                    /Mikael

                    Kommentar

                    • Cassandra
                      Användare
                      • december 2002
                      • 152

                      #11

                      Har själv haft problem med kliande i ett ut av mina akvarium. Mycket irriterande. Försökte också med kurer, tillsätta mer salt osv men inget hjälpte. Till slut, mot alla rekommendationer tömde jag akvariumet. Gjorde rent allting från början och började om från början igen. Dock med samma fiskar igen och de slutade klia sig. Nu har det gått cirka 8 månader sedan jag gjorde det och jag ser att somliga är på gång igen.....
                      Trots det så leker de och verkar trivas. Men visst är det irriterande. Gör vattenbyten regelbundet osv. Men mycket av smutsen sitter ju kvar i gruset. Borde kanske slamsuga gruset lite oftare....

                      Mvh Cassandra

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        #12
                        Jag har hört någonstans att Malawis gräns är 32grader?
                        Hade det en sommar fiskarna mådde inte speciellt bra var slöa e.c.t... lade isbitar och kylklampar+ bytade 20iskalltvatten.

                        ingen hjälp med detta inlägg kanske...
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • Ante
                          Användare
                          • november 2002
                          • 571

                          #13
                          kan det vara så att du tillsatt för mycket salt så att dom kliar sig pga. det?
                          det har hänt mig!
                          jag kollade av mitt vatten och hade över 1200 microsiemens och när jag sänkte så blev det bättre.

                          Kommentar

                          • Cassandra
                            Användare
                            • december 2002
                            • 152

                            #14
                            Det kan du nog ha en poäng i Ante !
                            Blir det för mycket av de goda så blir det fel också trots alla rekommendationer från en del fiskodlare att man skall ha i mer salt om de kliar sig.
                            Hur kan man mäta salthalten ?

                            Mvh Cassandra

                            Kommentar

                            • mikro
                              Användare
                              • november 2002
                              • 666

                              #15
                              njäe, det var länge sedan jag provade att ha i salt, och jag byter ca 40 % varje vecka så det saltet har nog spolats bort vid det här laget.

                              Jag har väldigt fin sand i akvariet och många ciklider som rotar runt i sanden, så där ligger knappt någon skit/smuts kvar heller.

                              Jag funderar på om det kan ha med min olackade frigolitbakgrund att göra. pH:et är stabilt kring 8, men den kanske kan påverka något annat som fiskar ogillar?!
                              /Mikael

                              Kommentar

                              Arbetssätt...