C. pleurospilus "Rainbow"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 177

    C. pleurospilus "Rainbow"

    Callochromis pleurospilus skönhet! Införskaffade 3+3 VF i söndags som just nu går ensamma i ett 220 liters karantän akvarium. Just C. pleurospilus har länge varit en favorit och det är redan lek på gång av denna supervackra variant från Kigoma! Kolla in paret som snart leker:
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    #2
    Är det inte den ciklid som anses vara urfadern till alla Malawisar?
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Snygg fisk och mycket snyggt foto.

      citat:Är det inte den ciklid som anses vara urfadern till alla Malawisar?
      Det var en teori som jag aldrig hört innan. Den verkar minst sagt fullkomligt otrolig.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • So
        NCS Medlem
        • augusti 2003
        • 177

        #4
        Tack för berömmet för fotot Kjell! Har för mig att du har haft denna art och sagt något possitivt om den i något sammanhang...kanske minns fel, men visst är det konstigt att den inte verkar ha större spridning då den verkligen förenar så mycket som gör det kul med ciklider!? Den har intensitenten hos en Tropheus, mystiken hos en Geophagus som tuggar i genom sanden och skönhetn hos en vacker Malawiciklid! Visst är det så att det alltid är svårt att förstå varför ens egen favorit inte dyrkas av alla andra, men i det här fallet har jag svårare än vanligt att begripa det. Att den är lättodlad och lätthållen är väl knapast något negativt!? Kom just på att det är 10 år sedan jag inhandlade min första grupp av denna underbarar fisk! Lite som en jubileums present att dom lekte i går. Jupp! Dom gör mig barnsligt glad!!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Om jag har skrivit något om just denna art kommer jag inte ihåg (skulle dock inte förvåna mig), men visst är det en vacker och intressant liten skönhet.
          Att sandciklider inte är populärare än vad de är beror väl främst på att de ofta kommer till korta ihop med andra arter och då färgar de inte ut utan förblir silverfärgade, helst skall man väl egentligen bara ha sandisar i ett akvarium.
          En annan orsak är säkert också att de inte är så snygga som yngel och då är svårsålda i affären. Detta är ett problem som "drabbar" många fiskarter - ett ytterligare exempel på detta är regnbågsfiskar.
          Funderar man lite över vilka fiskar som det säljs mest av så är det så gott som enbart sådana som är "fullfärgade" redan i yngelstorlek.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #6
            Jättefin fisk, verkligen. Jag har själv en härlig grupp gående här hemma. "Oturligt nog" har det just hittats en i mitt tycke ännu härligare variant som går under namnet "Flametop rainbow" och kommer från Ngolongolo, Kigoma. Den ryggfenan hade jag kunnat ge en slant för!

            Länk till fisken:

            Kommentar

            Arbetssätt...