Matning av Mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • april 2024

    Matning av Mbunas

    Jag har åtta ungdjur i mitt akvarium, Golden och rostisar. Jag har förstått att man helst ska mata flera gånger om dagen men har lite problem. På Aquatic Nature burken t.ex. så står det att man ska mata fyra gånger om dagen med inte mer mat än vad fiskarna äter upp på 5 minuter. Fem minuter!!?? Om jag la i tillräckligt mycket så att det tog två minuter fyra gånger om dagen så skulle fiskarna på en vecka se ut som fiskbullar och det kan väl inte vara meningen.

    Hur doserar jag på ett bra sätt?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Du har inte skrivit vilken storlek du har på fiskarna eller vilken storlek du har på fodret.

    Jag skulle börja med att mata det som får plats på en tesked först och sedan iakta noga om alla får i sig något. Ser det ut att vara för lite så gå upp till matskedsstorlek och mata denna storlek ca 2-4ggr per dag. Varannan dag kan du mata mindre, dvs 2ggr per dag så de hinner med att tömma magen emellanåt också.

    Jag matar med Aquatic Nature, men jag smular den mellan två skedar för att få mindre bitar vilket i sin tur sprider sig över större yta så att alla har chans att få en bit.

    Hoppas att detta hjälper...

    Kommentar

    Arbetssätt...