Måttligt aggressiva mbunas...sökes.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Måttligt aggressiva mbunas...sökes.

    Jag har nu Maingano och de är rejält aggressiva, vilket jag inte uppskattar då gruppen minimeras pga alfa-hanens ständiga utfall och misshandel av övriga gruppmedlemmar. Detsamma har jag förstått gäller t ex Demasoni. Jag har haft Labeotropheus Trewavasae och de verkade hårda, men ändå inte lika hårda (brutala) som Maingano...

    Jag skulle vilja få tag på en mbuna som i grupp håller en "måttlig" aggressivitet. Sedan tidigare har jag Röd Zebra och Golden...men jag skulle vilja ha en art till som inte är så tuff som de förstnämnda.
    Jag har funderat på Labidochromis Hongi och Cynotilapia Afra "Cobue" (Edwardi)...men jag har läst att den sistnämnde kan vara rejält hård också vilket gör att än så länge verkar Hongi vara det bästa alternativet.

    Jag har tänkt att ha en grupp på ca 8st (2+6).
    Finns det någon med erfarenhet av någon mbuna-art som skulle kunna beskrivas som "måttligt aggressiv"??
  • Hummer
    Användare
    • augusti 2003
    • 25

    #2
    Jag har Hongi(Labidochromis sp. "hongi") och min hane är "måttlig" aggressiv. Han låter sig inte bli jagad men han jagar inte om han inte måste.
    375liters: Malawi + en Lejonhuvudsciklid
    105liters: Sällskap.
    37,5liters: Malawi yngel

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Jag tror det där beror på massa olika saker exempel akvarie storlek o.s.v för jag hade en gång Cynotilapia Afra "lions" och dom var hur lugna som hälst var aldrig aggresiva..Så det bästa är kanske å testa och se vilka som kommer vara måtligt lugna...Hade även "Golden" och alla brukar säga att dom är så lugna men det var rejäla fajter emellan hanarna iblande där det slut till sist med att den ena hanen dog helt misshandlad av den andra.=(..Så det är nog olika det där (tror jag)..

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag förstår att det blir fajter hanar emellan, men det som gjort att jag tröttnat lite på dessa aggressiva mbunas är att de inte ger sig med fajter sinsemellan utan de ger sig på allt och alla...

        Min alfa-hane (Maingano) letar någon hela tiden att dominera så dom andra far runt i akvariet enbart styrt på vem som hamnar närmast honom. Nu är det tyvärr inte enbart Alfa-hanen som jäklas, utan även en hane (underlägsen) också.

        Det har inte varit någon som helst fara under uppväxten, men när hanarna nu nått sin fulla längd så verkar det som om växtvärken gått upp (läs fram) i huvudet på dom...*S*

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Finns det någon mer Mbuna art liknande Golden som t ex inte är så revirhävdande?

          Kommentar

          • diskus
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 276

            #6
            Jag känner igen mig,

            Det ska vara fart i burken men dom får inte jaga allt och alla!
            Varför inte ta en titt på tex Pseudotropheus socolofi.


            Lycka till Björn H
            Lite diskus, mal & malawi bilder
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • januari 2003
              • 82

              #7
              Kör på PS. "Pollit".. ursnygg som utfärgad och ilsk som få men bara precis vid sitt revir.. Han har inte rört nån annan fisk i mitt kar för utom honorna då förståss, han vill ju alltid men honorna är inte alltid lika villiga, då kan då få sig en snyting, men inga värre saker.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Var idag och inköpte ett snyggt par av Cynotilapia Afra "Cobwe" (Edwardi) så vi får se vad som sker i akvariet...*S*

                Efter några timmar så visade hanen sina vackra färger igen och han började även uppvakta honan febrilt. Har jag tur så kanske jag har små Afror på G...*s*

                Kommentar

                • Anette
                  Användare
                  • april 2002
                  • 178

                  #9
                  Någon Copadichromisart kan funka bra tillsammans med snälla mbunas. De behöver i och för sig ett större akvarium.

                  Anette

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag har funderat på Copadichromis Borleyi "Kadango", men tyvärr så är jag rädd för att de eller de andra haplisarna stör varandra genom att det inte finns utrymme nog för alla.

                    Jag valde då att endast ha Delfin och Fire Blue...tillsammans med några lugnare mbunas. Tack för förslaget iallafall.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...