ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • april 2002
    • 953

    ancistrus

    Hejsan!!!!!!
    Jag vet att frågan kanske skulle varit i ett annat forum, men vet att många,som jag,säkert har ancistrus tillsammans med tex malawi- eller tanyanika-ciklider.Min fråga gäller i alla fall Barryancistrus(golden nugget).Jag har lyckats få till lek,nu håller hannen rommen i ett snäckskal(som igentligen var till för mina Calvus). Frågan är ska/kan man flytta över snäckan till ett annat kar och i så fall ska även hanen flyttas över?


    mvh Stefan
    mvh Stefan
  • Janne E
    Användare
    • april 2002
    • 382

    #2
    Om han får vara ifred med rommen så kan du låta honom gå kvar i karet tills ynglens gulesäck nästan är förbrukad. Någon dag innan de blir frisimmande kan du ta en plastbytta som du sänker ner i karet för att flytta över snäckan med yngel till ett eget rätt så litet kar runt 15-20 L, använd samma vatten. Du kan mata dem med räkmix från början, om du flyttar dem till för stort kar så kommer dom inte att hitta maten utan kommer hänga på glasen och många kommer att svälta ihjäl.
    Efter ett par veckor så kan du flytta dem till ett större kar.
    Sug rent yngelkaret varje dag för de är lite känsliga mot nitrit när de är små, använd gärna ett luftdrivet filter.

    M.v.h / Janne

    Kommentar

    • stiffe
      Användare
      • april 2002
      • 953

      #3
      Tack för ditt svar Janne.
      En sak bar,hur många dagar tar det ca innan gulesäcken nästan är förbrukad, eftersom jag inte kan se ynglen? Hanen har legat i snäcköppningen i ca 5 dagar nu.
      Kan man flytta med hanen?

      mvh Stefan
      mvh Stefan

      Kommentar

      • Janne E
        Användare
        • april 2002
        • 382

        #4
        Jag vet inte riktigt hur många dagar det tar för rommen att kläckas eftersom jag själv inte fått lek på mina "Golden Nugget" ännu, men däremot en hel del andra malar.
        Jag skulle tro att rommen nyligen är kläckt, borde ta ca 5-6 dagar.
        Du behöver nästan titta i snäckan för att veta hur stor gulesäck de har, det jag har märkt är att det skiljer ganska mycket mellan olika malar hur länge den räcker. T.e.x mina L260 "Queen arabesque" har mycket stor gulesäck och den räcker i 12-13 dagar efter kläckning medans mina L183 "White seams ancistrus" har en mycket liten gulesäck som är förbrukad på bara 3-4 dagar efter kläckning.
        Men om de redan är kläckta och du är osäker på hur lång tid det tar för dem innan de är frisimmande kan du flytta dem till en liten behållare som du hänger ner i samma kar, till det kan du använda ett luftdrivet filter för att pytsa över vatten i behållaren så det alltid kommer nytt vatten i, du måste ha någon form av överrinning.
        Antingen ett hål i botten som du trär ett rör igenom upp till vatten-nivån eller ett fint nät i sidorna på behållaren.
        Hanen behöver du inte flytta med, är rommen kläckt så har han redan gjort det värsta jobbet.
        Det vore kul att veta vilken av "Golden Nugget" du har, L18, L81 eller L177.

        M.v.h / Janne



        Kommentar

        • stiffe
          Användare
          • april 2002
          • 953

          #5
          Hej Janne
          Dom malarna jag har är L85 Baryancistrus,där jag köpte dom kallades dom för golden nugget.Det kanske inte stämmer??

          mvh Stefan
          mvh Stefan

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • april 2002
            • 953

            #6
            Hej igen
            Det var inga L-85r utan L-177r

            mvh Stefan
            mvh Stefan

            Kommentar

            • Janne E
              Användare
              • april 2002
              • 382

              #7
              Hej Stefan,
              Mig veterligen så har inte L177 odlats förut utan endast L18 och L81.
              L85 är samma art som L18, båda numren används på grund av att de är med i aqualog'en för L-malar. När man beställer L177 från sydamerika så får man ofta både L18 och L177 i lådan för att de är så lika när de är små. L177 har stora och färre prickar än L18, samt brett gult band på rygg och stjärtfena medans L18 har ett smalt gult band på samma fenor ibland nästan inget gult alls.
              Eftersom L177 blir ca 25 cm som vuxen vore det kul att veta hur stora dina är som har lekt.
              Du har inte möjlighet att fotografera dina malar och yngel?
              Du kan ju skicka en odlingsrapport till http://planetcatfish.com som brukar hålla reda på det mesta i malväg.
              Behöver inte vara så avancerad, det viktigaste är att hålla reda på vilka malar som odlas/odlats så att det inspirerar andra.(på engelska)
              Om du har möjlighet så är även jag intresserad om du kunde meila över någon eller några bilder till mig.

              M.v.h / Janne

              Kommentar

              • stiffe
                Användare
                • april 2002
                • 953

                #8
                Hej igen!
                Efter att ha studerat http://planetcatfish.com och även pratat med affären,där jag köpte mina fiskar,har jag kommit fram till att det är L018r som jag har.Jag har jämfört fotona med mina fiskar,och jag är nu helt säker på att det är L018 som jag har.Storleken på mina fiskar är,på den största ca 12cm och på dom mindre(som jag tror är 3st honor)är ca 8cm.Har redan gjort några(misslyckade)försök att fota dom, men det har inte gått så bra,men än har jag inte gett upp. Skickar foto till dig så fort jag har fått några nått så när bra bilder.

                mvh Stefan
                mvh Stefan

                Kommentar

                • Janne E
                  Användare
                  • april 2002
                  • 382

                  #9
                  Hej,
                  Börjar bli lite nyfiken, har du tittat i snäckan än för att kontrollera dina yngel och gulesäckens storlek?
                  Du kan gärna skicka med en liten beskrivning av ditt kar,(när du skickar bilderna) vattenvärden och temp samt hur mycket cirkulation du har i karet. Vore kul om du lyckas dra upp några yngel.

                  M.v.h / Janne


                  Kommentar

                  Arbetssätt...