Rödzebrahanen färgar INTE ut!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macson
    Användare
    • april 2003
    • 133

    Rödzebrahanen färgar INTE ut!

    Ja, du läste rätt! Min zebrahane vill inte färga ut. Jag har 10 rödzebror, varav 4 fullvuxna. En av de fullvuxna har bara färgat ut halvt, han e rosa som en gris! Min kompis har en lika stor och den är helt kritvit! Jag tror detta är anledningen till att dem heller inte leker, då jag tror att hanen måste färga ut. Jag är osäker på antalet honor och hanar, men jag tror att det ska vara ganska så jämnt fördelat. En av rödzebrorna är snäppet större än den som är halvdominant ("grisen"). Kan detta ha någon effekt ??? Vet inte riktigt säkert könet på den heller!


    mvh


    markus
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Röd Zebra skiftar väldigt mycket i färg. En del kan vara "röd-orange" medans andra kan vara svagt rosa, ljusgula...ja bleka överlag. Det är ganska ofta jag ser mer gula i handeln än starkt röd-orange.

    Kommentar

    • macson
      Användare
      • april 2003
      • 133

      #3
      alltså jag pratar om hanen som är dominant! han ska vara vit, tro mig!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Hanar kan vara ljust blåa, blålila, gulorange, rödorange eller grisrosa...men jag vet inget om att de skall kunna vara vita.

        Jag tror att din dominanta hane har färgat ut, men att han inte har den färgen som du tror han skall ha...(läs önskat).
        Hanar brukar man kunna se på antingen mängden äggfläckar eller att de har en svag lila/blå nyans på ryggfenan.

        Kommentar

        • Mrsonk
          Användare
          • december 2002
          • 233

          #5
          Stora dominanta hanar blir väldigt bleka, det är helt normalt. Som Tricella skrev är det väldigt normalt med variationer i färgen.
          Oscar Cederqvist
          -----------------

          Kommentar

          • Danny_C
            Användare
            • april 2003
            • 334

            #6
            Kan inte så mycket om Malawi ciklider...
            Men du kanske ger fel foder?
            läste i nån bok om Malawi att om man
            matar rätt så får de rätt färger!

            Det var Röd-Zebra Ciklider på exemplet när
            någon höll i en de matat med Räkmix och en med torrfoder brevid varandra... Man såg klar skillnad...
            Testa Räkmix om du inte gör det redan!
            /danne

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              "Trivsel" i akvariet kan också vara en faktor till att Malawiciklider inte färgar ut som de skall. Nu är väl inte Röd Zebra speciellt känslig på det skulle jag kunna tänka mig, men en del övriga arter kan reagera negativt om de inte har t ex gömställen och stengrottor.

              Kommentar

              Arbetssätt...