klarar inte P-taiwan Reef artemia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    klarar inte P-taiwan Reef artemia?

    en av mina honor åt rejält av min frysta artemia igår och idag när jag kom hem var hon död..kan det vara artemian`?
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Artemian är knappast orsaken till dödsfallet, riktigt så fort avlider inte fisk av felaktigt foder. P. "taiwan reef" är en allätare som lever av almattan och djur som lever i den, vilket innebär att den får i sig en hel del räk- och kräftdjur också i naturen. Artemia är bra som komplement för att variera kosten för denna art.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      undrar va det då kan vara hon levde i morse och åt pellets då. men nu på lunchen var hon stendöd.kan de äta ihjäl sig? vore lustigt för ingen annan fisk visar någon symptom.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Pellets som sväller kan orsaka dödsfall om fisken hinner få i sig för mycket torra pellets som sväller i magen. Därför ska denna typ av pellets alltid blötläggas först.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          hmm..ok, men borde då inte de andra drabbas av samma sak. jag har haft dessa malawi nu i över ett år o det är först nu det hänt. men visst kan jag blötlägga dem lite innan.

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Det beror väl på hur mycket de hinner få i sig. De flesta nyare typerna av pellets sväller inte nämnvärt. Problemet var vanligare förr. Det var bara en gissning och jag vet inte vilka pellets du använder.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              aquatic nature cichlid exel. varvar med räkmix/artemia

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                De sväller bara ytterst lite i vatten så det troligtvis inte heller någon förklaring till dödfallet. Hur såg den döda fisken ut? Hade den några synliga skador eller var den uppsvälld?
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3029

                  #9
                  nej den hade ingen svullen buk eller nåt bara stel som en pinne. det var inte krökt från nån spasm eller nåt utan bara helt rak o stendöd. för ca 3 månader sen dog en annan av dessa honor. och hanarna har inte varit ett dugg intresserade av några av honorna. kan det vara så att de blivit stressade till döds av någon annan fisk. mina moori leker frenetiskt just nu vet inte om det kan ha något med saken att göra. mina compreciceps är inte nämvärt stora än o mina livingstonii bryr sig bara om varandra simmar om kring i sitt stimm o bara tar det lugnt. min röda rubin är iof lite hetsig men det har han alltid varit. har du någonsom helst ledtråd?

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Jag håller själv P. sp. "taiwan reef" och C. moorii och upplever att moorii'n kan vara lite hård mot mina "taiwan reef". Det kan vara en möjlig orsak men det är bara en gissning. Själv kommer jag att dela på dessa arter eftersom jag inte tycker att de fungerar tillsammans.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #11
                      låter smart, då i mitt fall har jag nu 3 hanar o bara 1 hona. och det kan bli lurigt att sälja av.sen så tycker jag de är så himla fina, men det vore kanske bra att inte ha dem i samma kar då protomelas är lite för snälla ibland. va synd att behöva göra sig av med dem. jag gillar dem mycket. får se om jag hittar någon som kan ta hand om dem. just när de börjat färga ut o allt =(

                      Kommentar

                      • Rickard
                        Användare
                        • april 2002
                        • 727

                        #12
                        Detta låter lite som min tidigare tråd ang. C. Carelius där min stora hane plötsligt var rejält skadad
                        M.v.h.
                        Rickard

                        Kommentar

                        • martinrw
                          Användare
                          • maj 2003
                          • 58

                          #13
                          Min uppfattning är att taiwan reef är en mycket stresskänslig art. Under ganska liten press från andra invånare kan de snabbt börja mörkna i färgen, för att sedan ibland sluta äta, dra sig undan och oförklarligt dö.
                          Om de börjar mörkna kan man, om man är snabb, byta förutsättningarna för dem. Då brukar de ofta repa sig förutsatt att de är till det bättre än de som gällde innan.
                          Stress kan upplevas om det är för mycket övrig aktivitet i akvariumet alt. för mycket fisk. Ett för ljust akvarium, eller placeringen av det( reflektion av yttre skuggor ) samt självklart andra fiskar som riktar agg mot andra ciklider.
                          Min erfarenhet är att denna fisk är mer än vanligt känslig för ovanstående störningar och troligtvis onämda övriga.
                          Annars håller jag med dig om att det är en mycket trevlig, snäll och för all del vacker liten protomelas som fungerar utmärkt om den tillåts att blomma ut ifred.

                          MvH Martin
                          Massor av malawi

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3029

                            #14
                            ska byta till sand om en vecka o då ska allt upp, ska se om man hittar någon som är intresserad.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #15
                              Tycker överhuvudtaget inte att FRYST Artemia är det något lämpligt foder för malawi (med undantag för till fiskätare). Då är det betydligt bättre med kräftdjur som mysis och räkor.
                              Om detta sedan är orsaken till dödsfallet är svårare att säga, men knappast troligt.
                              Ciklidhälsningar
                              Kjell

                              Kommentar

                              Arbetssätt...