Saulosi ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marleéne

    Saulosi ciklider

    Jag köpte för ett bra tag sedan ett gäng på 6 stycken Saulos ciklider. Jag skulle köpa två hanar och 4 honor, men nu tycker jag att det verkar som om jag fått tag på 4 hanar och två honor. Alla fiskar utom två har fått den svarta randen på ryggfenan och även svarta fenor under magen. Får även honorna dessa eller är det som jag tror att det är bara hanar?? Att det är tre hanar är jag säker på eftersom dessa två av dem börjar få de blå ränderna nu också. (en hane är redan helt blå)

    Hur går det om det nu är 4 hanar och två honor i ett 375 liter akvarium med ett gäng andra malawiciklider också? Sauloshanar är väl ganska aggressiva mot hanar av samma art eller?
    Kanske ska höra med akvariehandlaren om det går att byta in hanarna mot ett gäng honor istället.

  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Saulosi antar jag att du menar..Jag skulle försöka bytta in hanarna mot honor ifall du har 4hanar men hur stora är dom ?? det är juh lätt att se skilldnand på kön hos saulosi..

    Kommentar

    • Marleéne

      #3
      Visst är det pseudotropheus saulosi jag menar. "Handelsnamnet" är väl ändå Saulos Ciklid, åtminstonde är det var jag hört men det spelar inge roll nu.

      Visst vet jag att det är lätt att se skillnad på könet på fiskarna, men eftersom det är ett gäng ungfiskar som jag har så var alla utom en gula när jag köpte dem. De är fortfarande gula med tre av de 5 gula fiskarna fiskarna har fått den där svarta randen på ryggfenan som hanarna har. Då var min fråga om även en del honor kan få detta sträck eller om det är så att det är outfärgade hanar??

      Kommentar

      • maswa
        Användare
        • juni 2003
        • 52

        #4
        alltså honorna är helgula/oranga det går ej se skillnad om du inte har yngel. hanarna är mörka med blå stripes!!!!

        Kommentar

        • maswa
          Användare
          • juni 2003
          • 52

          #5
          jag menade det går inte ta miste på kön. har själv saulosi ca 3-4cm

          LYCKA Till

          Kommentar

          • Marleéne

            #6
            Varför kan jag inte få ett enkelt svar på min fråga istället??

            Jag vet att hanarna är blåa med svarta ränder eftersom jag har en hane redan. Jag vet också att det är lätt att se skillnad på könen när fiskarna är vuxna.
            Nu är det så, som jag sagt tidigare, att jag har ett gäng ungfiskar som jag inte säkert kan säja könen på. Och eftersom de var köpta som honor så undrade jag helt enkelt om HONORNA KAN HA EN MÖRKARE RAND PÅ RYGGFENAN??????? Alltså om de kan vara helt gula förrutom en liten svart rand på ryggfenan?

            Jag är faktikst inte sämre än någon annan nybörjare bara för att jag råkar vara tjej. Det verkar ofta vara så att tjejerna här blir behandlade som om de inte kan någonting alls när de ställer frågor.. Alla är nybörjare någongång och alla behöver svar på sina frågor, även tjejer...

            Kommentar

            • Marleéne

              #7
              ursäkta mig om jag verkar lite arg/irriterad med jag menar inget illa till er som tagit er tid att svara egentligen.

              Är bara lite less på att man aldrig får svar på den fråga man faktikst ställer på grund av att man råkar vara tjej. Har faktikst testat att utge mig för att vara kille och då har sådana saker aldrig skett.

              Tack för att ni svarade i alla fall...

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Här är ett foto på en hane

                och på en hona

                som du kan se inte mycket svart i ryggfenan.
                Att uttala sig med bestämdhet om de som du har och som har svart i ryggfenan är hanar är hanar eller inte nästan omöjligt utan att se dem för visst kan även honor ha LITE svart.
                Fisken har förövrigt fått sitt namn efter en av Stuart Grants duktigaste fångstmän (han hette Saulos) som avled för några år sedan.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • Marleéne

                  #9
                  Tack för svaret och bildlänken.
                  Det är säker bara hanar som jag har fått tag i. Bara en av de gula fiskarna är helt gul som honan på bilden du skickade. Denna är dessutom yngst av hela gänget så med min tur blir väl denna också en hane.. Får väl vänta och se helt enkelt.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag tror att ditt akvarium kommer vara ganska tufft nu med tanke på den fördelning du har på Saulosin...

                    Jag har haft en sned fördelning på mina Maingano, och de har efter att de blivit vuxna börjat att tortera och mobba vissa inom gruppen, samt andra lugnare arter i akvariet.

                    Kontakta handlaren och byt till dig honor istället!

                    Kommentar

                    • Ps.Daniel

                      #11
                      Hej!

                      Jag har haft Saulosi länge, och jag fick även en "sne" fördelning på könen.
                      Men honorna kan "färga ut" lite när de växer, för att sedan bli helgula när de blir äldre.
                      De blir även mörkare om de mår dåligt lr är stressade.

                      MvH Daniel

                      Kommentar

                      Arbetssätt...