Rödciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peder
    Användare
    • januari 2015
    • 5

    Rödciklid

    Har ett "par" rödciklider tror jag. Dom lägger rom hela tiden på en platt sten men det blir inga yngel. Båda fiskarna verkar vakta. Dom färgar ut och blir otroligt vackra i färgerna och skakar kring varandra. Dom verkar helt enkelt fungera bra ihop.

    Har ibland fått rom ca 2-300 korn som sedan försvunnit och veckan efter läggs nya. Börjar fundera på om jag har 2 honor eller vad är problemet, kan dom annars lägga rom så ofta?

    För att lösa problemet så inhandlade jag en till fisk som jag tror är en hane, men den är lite mindre och blir väldigt hårt jagad av speciellt en av de fiskar jag hade tidigare.

    Hur ser jag skillnad på hona/hane och varför blir det inga yngel av rommen?


    Någon med erfarenhet av denna fisk som vet hur dom brukar vara ?
  • Peder
    Användare
    • januari 2015
    • 5

    #2
    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 277,1 KB
ID: 693619Är detta ett par, dom vaktar rom tillsammans. Varför blir det inga yngel ?

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Klicka på bilden för större version

Namn: Hemichromis11.JPG
Visningar: 2
Storlek: 24,6 KB
ID: 693620Klicka på bilden för större version

Namn: Hemichromis10.JPG
Visningar: 2
Storlek: 31,0 KB
ID: 693621Brukar äggen bli vita rätt snabbt? Skulle gissa att det är två honor. Hanar brukar vara större, kraftigare, med lite spetsigare fenor. Hanen brukar vara mörkare röd vid leken, medan honan är mer ljusröd. Här är två bilder på ett par jag har haft, hanen är den med äggen.
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      Arbetssätt...