C Afra "Edwardi"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DanielGrenholm
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 13

    C Afra "Edwardi"

    Hej!

    Jag har fått syn på en fin C Afra "Edwardi" i min lokala fiskaffär. Jag är lite osäker på om den går att kombinera med de fiskar jag har med tanke på föda och aggressivitet. I mitt 375 l akvarium går just nu Copadichromis borley (1+2), Protomelas "Taiwan reef" (1+1), Placidochromis Phenochilus (1+2), Aulonocara "Eureka" (1+2) samt en ensam ahlihona. Afrorna i affären är än så länge ganska små. Vad äter dom? Zooplankton? Då borde det väl i alla fall födan inte vara något hinder? Hur många honor bör jag ha till en hane?
    Tacksam för synpunkter.
    Daniel G
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Vad gäller aggressivitet lär den ligga rätt högt på skalan. Skulle kanske passa med någon Melanochromis eller demasoni, men knappast med de arter du nämner.

    /Fredrik
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • januari 2003
      • 82

      #3
      Det borde inte vara några problem, Afran är relativt revirhävdande men har aldrig skadat nån i mitt akvarium.. Men hittar han sitt revir så försvarar han det väl.. Jag har liknande sammansättning i mitt kar.. Väldigt vacker fisk när den färgar ut helt!

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        fredrikr??

        Varför skulle det inte fungera?
        Har du provat att blanda mbuna med andra sorter någon gång?
        Jag har blandat många gånger och det har gått precis lika bra som när jag haft enbart mbunas.Afran blir ju inte direkt stor plus att den inte direkt terroriserar fiskar på samma sätt som tex Melanochromis.

        Skulle förvåna mig om det inte fungerade i en 375liter burk.

        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Frågan är väl egentligen vad man är ute efter. Ett rent Haplis-kar där man försöker ge dessa arter den ultimata biotopen eller ett rent Mbuna-kar. Vill man blanda så får man också göra vissa "avkall" på någon arts trivsel. Det kan mycket väl vara så att Afran funkar med Haplisarna, men till bekostnad av att Haplisarna kanske störs vid lek eller leker mindre mot vad som hade varit fallet utan Afran.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Tricella jag kan inte riktigt förstå varför fiskarna skulle "trivas" mindre pga av att dom skulle bli "blandade" ?Det är vi människor som delat upp dom,inte dom själva som gjort det.
            Har alldrig under mina 20 år som malawi akvarist förstått det resonemanget.Kanske störs vid lek säger du,finns nog värre faktorer i dom flesta burkarna än en afra.

            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Deelay:

              Det där kändes nästan som en menad missuppfattning av vad jag skrev. Det jag har skrivit (försökt förklara) är att om man blandar olika arter, låt vara i samma sjö, med olika egenskaper och krav så blir det oftast så att någon art får mindre utrymme för sitt beteende.

              Det är anledningen till att en del har rena mbuna akvarier eller rena haplis akvarier. Om man blandar dessa grupper i ett akvarium så har du beteendeskillnader som kan störa någon art i dess naturliga beteendemönster. Vid en sådan sammansättning är det oftast medlemmar ur haplisgruppen som får backa för de mer aggressiva mbuna.

              Jag har heller aldrig påstått att en Afra skulle förstöra i ett blandakvarium...men risken höjs till skillnad mot om man hade haft ett rent haplisakvarium.
              Om t ex Afran tar större plats i akvariet och börjar bestämma var de andra fiskarna skall få uppehålla sig så har den då en negativ effekt på de andra arterna. Logiskt sett så kan de undanjagade inte leva i akvariet på samma sätt som om Afran inte hade varit där.

              Det är endast dessa faktorer och aspekter som jag menade med mitt uttalande...jag hoppas att detta är förstått nu med dessa rader.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Jag förstår vad du menar men jag håller inte riktigt med.
                Någon kommer alltid att dominera och jag kan inte tänka mig att en viss sorts fisk skulle föredra att bli jagad av tex en Venustus ist för en Afra och därför må bättre.Tror du gör det svårare en vad det är i ditt sätt att se på hur o varför dom trivs eller förökar sig.
                Fisken anpassar sig efter rådande förhållanden i burken så tillvida att man inte utsätter den för ogynsamma förhållanden så som dåligt vatten,foder,storlek på burk.


                Sedan är det ju faktiskt inte så trevilgt att avsluta med............


                jag hoppas att detta är förstått nu med dessa rader.

                Hoppas du förstått det med denna rad!

                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag tyckte att jag var tydlig redan i mitt första inlägg som du ifrågasatte...så därav "jag hoppas att detta är förstått nu med dessa rader".

                  Kanske såg det arrogant ut, men det var aldrig meningen...däremot så tycker jag att du kanske missar en poäng när du säger att under alla dina 20år som Malawiakvarist inte förstått diskussionen om att blanda olika arter.

                  Det står i många artiklar på nätet, i olika böcker, om att man inte skall blanda lugna Haplisar tillsammans med hårdare Mbunas...att det inte är en lyckad mix av olika anledningar...menar du att alla dessa förespråkare har fel?

                  Vissa Haplisar och Mbunas går riktigt bra ihop, medan andra kanske inte fungerar så bra. Detta brukar också visa sig i fiskarnas utfärgning...m m.

                  Kommentar

                  • DanielGrenholm
                    NCS Medlem
                    • augusti 2003
                    • 13

                    #10
                    Tack för att ni engagerar er i ämnet. Det är som jag misstänkt inte helt enkelt. Jag har ytterligare några funderingar.

                    Min erfarenhet är att mbunahonor ofta klarar sig bättre om de är många i förhållande till antal hanar av samma art. Om jag skulle skaffa en "Edwardi"-hane, skulle då aggressionerna mot haplisarna påverkas av antal "Edwardi"-honor?

                    Jag anser att C Afra "Edwardi" (Cóbuè?) med sitt gula huvud inte är speciellt lik någon av haplisarna. Påverkar det risken för aggressivitet?

                    Kan man ge alla mbunas samma foder bara för att de tillhör samma grupp? Om jag har rätt äter Afran zooplankton. L Caeruleus äter insektslarver och kräftdjur. Kan dessa ges samma mat som mer utpräglade vegetarianer t ex demasonin? Jag tycker att det verkar som att afran har mer gemensamt när det gäller mathållningen med haplisarna jag har än med många mbunas.

                    Nu blev det många frågor samtidigt. Svara gärna på en eller flera.
                    Simma lugnt!
                    Daniel G

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Tricella:

                      Om vi ser det från ett annat perspektiv da.
                      Det finns vissa happlisar som går sämre ihop en att tex blanda den med en mbuna.Att prova sig fram kan ge erfarenheter som man alldrig kan läsa sig till,visst kan det sluta olyckligt men men.
                      Mbunas och happlisar kan leva i en väldigt bra harmoni ibland pga av att dom är så pass olika så dom inte känner konkurrens från varandra.

                      Mbunas fungera väldigt bra parvis dock inte 1 par eller 2 utan minst 4 par.Det brukar fungera otroligt bra.1 hane 3 honor tex körde jag med oftast förut för det hadde jag läst att så skulle det fungera bäst,menjag tycker nog att tex 4 par fungerar bättre.
                      Räkmix blandat med tex OSI torrfoder fungera bra till i stort sett alla malawi,vissa kör bara räkmix o det fungerar för dom så det kan ju inte vara helt fel då.


                      Men som sagt Daniel va inte rädd att prova dig fram lite.

                      Lycka till


                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Jag har inte haft "C.Afra" så jag kan inte säga specifikt om denna art. Däremot vet jag hur det varit/är med mina "Maingano" tillsammans med de Haplisar jag har. "Maingano" är endast aggressiv emot sina egna och revirhävdande hanar av t ex Röd Zebra. Jag skulle kunna tippa på att "C.Afra" kommer att ha liknande beteende.

                        citat:Om jag skulle skaffa en "Edwardi"-hane, skulle då aggressionerna mot haplisarna påverkas av antal "Edwardi"-honor?
                        Ja. Med största sannolikhet.

                        citat:Kan man ge alla mbunas samma foder bara för att de tillhör samma grupp? Om jag har rätt äter Afran zooplankton. L Caeruleus äter insektslarver och kräftdjur. Kan dessa ges samma mat som mer utpräglade vegetarianer t ex demasonin? Jag tycker att det verkar som att afran har mer gemensamt när det gäller mathållningen med haplisarna jag har än med många mbunas.
                        Jag har en blandning av Mbuna arter tillsammans med Haplisar och de får äta av samma räkmix, samma pellets och samma frysta cyclops. Ingen av arterna har lidit av att få dessa foder.

                        Kommentar

                        • martinrw
                          Användare
                          • maj 2003
                          • 58

                          #13
                          Hej Daniel!
                          Min uppfattning är att det handlar om kombinationen utrymme samt artsammansättning. Målet är att få ett så balanserat akvarium som möjligt eller hur?
                          Din protomelas fenestratus taiwan reef är ett exempel på en art som om de känner sig trängda ganska ofta mörnar, magrar av och till slut tynar bort. Även phenochilusen är ganska känslig för störningar och förändringar. Detta behöver inte bero på att dina afror i sig ger sig på just en specifik art utan p.g.a en förändring i din burk i tempo eller beteende. Edwardi afran har ju helt klart ett beteende mönster som bryter det rådande, den är liten aktiv och vill gärna ha en liten grotta eller sten. Den art som utan tvekan bör passa med afran är dina eurekor, denna framavlade jacobfreibergin är en av de tuffare ur aulonocara släktet. Kadango bör inte heller påverkas nämnvärt av tillökningen.
                          Kontentan är att om de andra arterna får tillräckligt med svängrum, afran sitt revir strategiskt placerat i en passande del ( tex i bakant hörn, ej mathörnan ) i akvariumet så bör stressfaktorn inte höjas nämnvärt. Den försvarar ett relativt litet område som en liten grotta eller en sten. Vissa melanochromisar som nämts tidigare i strängen försvarar större områden utan att vara bundna till en begränsad yta med betydligt större frenesi än afran.
                          Med cynotilapia afra edwardi cobue kommer därför ingen systematisk hetsjakt på någon av dina haplisar ske. Den försvarar bara ett litet begränsat område och kommer inte rikta sig gentemot någon specifik art utan behandlar dem med stor sannolikhet lika. Konfrontationer kommer att undvikas naturligt då de andra invånarna snabbt lär sig var afrans revir ligger och undviker det för att slippa små nyp. De två förstnämda arterna d.v.s taiwan och phenochilus vill jag dock sätta lite varningsflagg på. Dessa arter måste man visa hänsyn till vad gäller sammansättningen, även då det gäller ett rent haplis akvarium.
                          Jag har ett större antal honor och mindre antal hanar. Med tanke på hur ditt akvarium och dess befintliga invånare skulle jag satsa på kombinationen 1+3. Tyvärr kanske inte din hane kommer att färga lika hundraprocentigt hela tiden då. Å andra sidan slipper du upptrappningen mellan två hanrevir, där de andra fiskarna kan komma emellan och i kläm. Vad gäller utfodring så tycker jag kombinationen räkmix/cyklops är passande, även OSI spirulina flakes är en bra kombination.
                          Avslutningsvis måste jag säga att mina uppleveler av denna lilla afra bara är positiva, lagom personlighet, roligt beteende och inte minst, mycket vacker om inte den snyggaste afran med sin guldgula bläs.

                          MvH Martin
                          Massor av malawi

                          Kommentar

                          • DanielGrenholm
                            NCS Medlem
                            • augusti 2003
                            • 13

                            #14
                            Intressant!
                            Just nu lutar det åt att jag som Martin föreslår köper Afran (om den finns kvar) med sammansättningen 1+3. Den är som jag sagt tidigare inte speciellt stor än, ungefär 5 cm. Det gör att jag inte är lika orolig att den direkt börjar dominera över de andra fiskarna. Just nu är det "Taiwan reef" som är kung i akvariet. Om jag upptäcker att de andra fiskarna blir märkbart störda plockar jag bort afrorna. Jag har ett 100 l akvarium som kan fungera som tillfällig bostad. I det stora akvariet har jag ett litet stenparti i ena hörnet där afran gärna får hålla till. Den platsen är de andra inte speciellt intresserade av. Om de leker brukar de göra det i det andra hörnet mot bakgrunden.

                            Tack för alla svar!
                            Daniel G

                            Kommentar

                            • DanielGrenholm
                              NCS Medlem
                              • augusti 2003
                              • 13

                              #15
                              I måndags för åtta dagar sedan slog jag till och köpte afrorna (1+3). Till en början var jag klart orolig att de skulle stryka med. Min ahli-hona var verkligen på hugget. På torsdagen hade dock hanen färgat ut ordentligt och tagit ett revir. Han var otroligt fin. En av hans honor tuggade! Tyvärr hade ett flertal av de andra fiskarna fått små bett i stjärtfenan. De såg lite trängda ut eftersom att "Taiwan reef"-hanen var ganska tuff i andra änden av akvariet. Jag plockade ut afrahanen till mitt 100l akvarium. Jag ska försöka få tag på ett större akvarium till afrorna. Någon dag efter att jag flyttat afran så lekte "Taiwan reef"-paret och idag slog också C Borleyi till. Ingen större skada skedd alltså. Tack ska ni ha för alla råden.
                              Daniel G

                              Kommentar

                              Arbetssätt...