Kön och färg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • april 2024

    Kön och färg

    Häromdagen köpte jag fyra Golden och fyra Rostciklider i en välkänd akvariebutik. Det var dom första cikliderna jag köpt på ungefär 25 år så oerfarenheten är ganska stor. :-) Jag bad om att i möjligaste mån få en hane och tre honor av båda arterna och fick till svar att det var svårt att avgöra på ungdjur men att han skulle göra vad han kunde. Redan när jag släppte ut dom i akvariet så ville jag gärna ha det till två hanar och två honor av Golden att dömma av färgen på buk och analfenor och efter några dagars beteende studier så är min tro på att det är 2+2 ännu fastare. Rostcikliderna fick jag två "rostfärgade" och två grå-grå eller möjligen grå-brun. Jag trodde att dom skulle anta "rätt" färg efter lite anpassning men det har dom inte gjort. Även här tror jag att en av dom rostfärgade är hane och den andra hona och samma sak med dom grå-bruna.

    Är det så att dom "myglar" på en lika många hanar som honor för att inte stå där med bara hanar kvar eller är det en tillfällighet? Kan jag även ha fått två snygga och två mindre färgade Rostciklider med flit för att dom ska bli av även med dom mindre vackra?
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    jag tycker att en seriös butik kollar könsöppningarna på fiskarna för att om möjligt könsbestämma dom åt dig.
    det borde också ligga i deras intresse för att inte stå där med 19 hanar kvar.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag har tidigare i några ämnen här diskuterat akvariehandlarnas kundservice när det gäller mottagande, prisnivåer och kunskap. Tyvärr så är det många "klantar och girigbukar" inom akvariehandeln och det visas genom den behandling man får i affären.

      Akvariehandlare säljer väldigt ogärna fler honor än hanar. Sedan är det väl som med allt annat...ju fler tusenlappar du lägger på prylar och fiskar i affären desto mer service får man se hos handlaren.

      Jag har fått fel antal honor och hanar vid inköp, jag har fått fel art vid inköp...jag har tyvärr dålig erfarenhet av handlare. Jag har t o m "varit snäll" och hjälpt handlare märka sina akvarier rätt vad gäller arter som de totalt kastat om. Denna okunskap eller nonchalans förstör oerhört för hobbyn.

      Nu finns det turligt nog fler seriösa och enormt kunniga akvariehandlare än denna skvätt "lurendrejare" som jag benämnt här.

      Slutkontentan är att den enda expert du kan lita på är dig själv...och handla privat om du vill ha en annan fördelning än lika många hanar som honor. Handla även privat eller utomlands om du vill köpa prylar till bra priser...

      Kommentar

      Arbetssätt...