Yngel färg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rallysson

    Yngel färg?

    Eftersom jag är lite utav an periodare vad det gäller akvarie hobbyn så har jag inte lagt ner så mycke tid på mina fiskar under sommaren, förutom att ge dom mat och se till att alla lever så har jag inte gjort mycke mer..
    Det är efter en sånn period som man kan bli ganska förvånad när man helt plötsligt ser att simmar runt små yngel i karet, eftersom jag inte lyckas med det när jag verkligen skötte fiskarna med regelbundna vattenbyten m.m.

    Befolkningen i karet består av Röd Zebra och Röd Hongi och nu undrar jag vilken färg deras yngel har?
    Vad jag har kunnat se så simmar det runt 1st ljusblå, 5st ljusgula och 1st brunt yngel.

    Är det så lätt att jag helt enkelt har 6st Röd Zebra och 1st Hongi eller kan dom skifta mycke i färg under sin ungdoms tid?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag skulle tippa på att de ljusgula och den bruna är Röd Zebra. Honor har den orange/gula färgen direkt, hanar som blir blå är brunaktiga med en liten blå/lila antydan på fenorna. Jag har aldrig sett ett han-yngel som har den blå färgen tidigt...den brukar komma vid könsmognad.

    Jag skulle kunna tänka mig att du har just det som du gissade till...dvs 6st Röd Zebra och en Hongi.

    Kommentar

    Arbetssätt...