NLS foder är det bra??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perik9
    Användare
    • april 2002
    • 161

    NLS foder är det bra??

    Dom flesta på detta forumet anser att NLS är det bästa som någonsin tagits fram i foder väg???

    Jag har kört med allt från när jag började runt -95-96

    Det är ju som en typ av laxfoder, Ok det sätter inte igen filtrena såsom räkmix ... men det är inte långt ifrån.

    Jag har pratat med några duktiga odlare som har sagt nja, så bra är det inte.

    Vill höra lite respons, själv köpte jag 2 kg av olika sorter (alltså fisk som lever på vegg)

    Fronta mig
    Perran
  • perik9
    Användare
    • april 2002
    • 161

    #2
    NCS en klubb för invärtes beundran, Kan ha fel, men har ändå varit med i mer än 23 år.
    Perran

    Kommentar

    • perik9
      Användare
      • april 2002
      • 161

      #3
      ursäkta mig, jag började runt 92. och var nästan manisk. fick fram original receptet på Räkmix 98-99 . tja då då var det kört, som en stor odlare sa till mig.
      Perran

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #4
        Det fungerar väldigt bra till våra troffar men om det är bättre än annat foder, som exempelvis räkmix tror jag inte på.
        Stort plus med NLS är enkelheten.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Jag gillar NLS men matar inte bara med det, men det känns enkelt jag har inte haft problem med det. Jag började med NLS då jag letade fodder i små korn som sjönk sakta och samlades på botten så jordätarna fick lite utlop för sandsilning

          Jag matar också med flingor (vegetabiliska), tetra discus, samt något annat som flyter, några firrar jag har gillar att spana på vad som flyter och attackera underifrån.

          Sedan kör jag fryst, har också använt räkmix som jag gillar fast det är jobbigt att göra eget så det har hänt att jag köpt på akvarielagret.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • GraTis
            Användare
            • januari 2013
            • 414

            #6
            NLS är nästan lika bra som räkmix. Lite enklare så klart.

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • januari 2013
              • 877

              #7
              Foder o vattenfrågor verkar vara akvaristens Akilleshäl o har tyvär en tendens att spåra ut då vi alla har olika koncept o invänjnigar av våra skyddslingar. Använder själv NLS men sparsamt då jag mest kör med frusen mat till mina fiskar.Men av nyfikenhet så jämförde jag innehållsförteckningen mellan två av mina torrfoder Nls o Tropical granulat o döm om min förvåning att av alla ingridienser o vitaminer så hade NLs bara 2st av ingridienserna o vitaminerna som var större/högre än Tropicals ingridienser o vitaminer.Annars så var Tropicals bra mycket högre.Så ser man till innehållet så är jag inte så säker på NLs men sen beror det ju också på vilka fiskar man har o vad dom behöver för att må bra. Mille
              Senast redigerad av Repen1; 31 januari 2015, 21:56.
              Dieselråttan

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                + NLS är enkelt att mata med, fiskarna växer bra och får rätt former. Det är ett drygt foder.

                - Om man har många akvarium i en lägenhet eller drar upp yngel (mycket matande) så kan det börja lukta.

                Jag förstår inte detta med att olika foder ska ställas mot varandra hela tiden. Det är väl fritt fram för var och en att mata med det man själv tror på! Om det är bra eller inte? Jag tycker att det är bra, vad andra tycker kan inte jag svara för.

                Kommentar

                • fragster
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 85

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  ...

                  Jag förstår inte detta med att olika foder ska ställas mot varandra hela tiden. Det är väl fritt fram för var och en att mata med det man själv tror på! Om det är bra eller inte? Jag tycker att det är bra, vad andra tycker kan inte jag svara för.
                  ??
                  Det är väl intressant om folk har erfarenheter och insikter? Ingen hindrar någon att mata sina guppys med grus och småspik om någon nu tror på det, men erfarenheterna av att göra det är kanske intressanta. Eller hur?

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ursprungligen postat av fragster
                    ??
                    Det är väl intressant om folk har erfarenheter och insikter? Ingen hindrar någon att mata sina guppys med grus och småspik om någon nu tror på det, men erfarenheterna av att göra det är kanske intressanta. Eller hur?
                    Ja absolut, nu kanske inte du har läst dom första två inläggen i tråden men dom andas ju inte direkt nyfikenhet och diskussionsvillighet, eller hur?

                    Kommentar

                    • fragster
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 85

                      #11
                      Jodå, de har jag. #1 är en aning framfusigt men ok. Jag uppfattar syftet med formuleringen att trådskaparen vill utmana andra med erfarenhet i frågan.

                      #2 förtjänar ingen vidare respons IMHO.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Sen kan man väl generellt säga att det är en knepig diskussion eftersom ordet "bra" blir rätt luddigt i såna här diskussioner. Vad är bra? Om man nu ska reda ut vilket foder som är bäst så bör man göra långvariga test och sedan skicka fisken för analys av inre organ. Men visst, diskutera hur olika foder fungerar kan man ju alltid göra likväl som man diskuterar vilket bilmärke som är bäst

                        Kommentar

                        Arbetssätt...