Metronidazol 500 mg

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perik9
    Användare
    • april 2002
    • 161

    Metronidazol 500 mg

    Hej!
    Jag ska köpa in några burkar med 500 mg Metronidazol tabletter
    100 st i varje burk, så om det är någon som är intresserad så bara skicka ett pm.

    Dom kommer ligga på ca: 240-250 kr (kanske 260 kr)per 100 burk beroende på hur många burkar jag köper och vad Veterinärs kostnaden blir.

    Har kontakt med en veterinär som var med och tog fram just Metronidazol för det vi kallar Bukvattensot

    En väldigt bra medicin som jag använt i många år, brukar ta en 1/5 dels tablett som jag löser upp och låter granulat eller pellets suga åt sig, vid köp av nya fiskar och mata så i 5-6 dagar ( typ nollar fisken)

    Vid problem med magen, tex. Flagellater (buken) 10-15 mg/liter vatten alltså 1-1/2 tablett per 100 liter vatten, efter 3 dagar bytes 30% av vattnet i karet och samma dos tillsätts.
    Jag brukar inte ha tänt men ljuset "äter inte upp medicinen såsom den gör med tex. Nifurpirinol. Och den dödar inte alla bra bakterier.
    Perran
  • perik9
    Användare
    • april 2002
    • 161

    #2
    10-15 mg per liter vatten, ja ja
    Perran

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #3
      Metronidalzol är mycket ljuskänsligt på enligt tillverkaren o Fass.
      Förvaras vid högst 30ºC. Förvaras i originalförpackningen. Ljuskänsligt.
      Sedan kan man ju fundera på hur lagligt det är att vidare sälja receptbelagda läkemedel.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Metronidalzol är mycket ljuskänsligt på enligt tillverkaren o Fass.

        Sedan kan man ju fundera på hur lagligt det är att vidare sälja receptbelagda läkemedel.
        Kanske denna tråd bör tas bort av ovan nämnda skäl?

        Kommentar

        • perik9
          Användare
          • april 2002
          • 161

          #5
          Japp men du har den i en burk, den äts inte upp lika fort av ljuset när den används, i Tanzania när vi använde Nifurpirinol fick vi lägga frigolit över dammarna, men fick ändå fylla på med Nifurpirinol pga ljuset.

          Är inte Nifurpirinol förbjudet ännu?? pga den stora cancer risken.

          Vad tror ni som använder på dom stora anläggningarna ??

          Därför frågade jag om det var någon mer som skulle ha någon burk när jag ändå pratar med Veterinären eftersom den inte är så pass farlig. End
          Perran

          Kommentar

          • perik9
            Användare
            • april 2002
            • 161

            #6
            Formaldehyd, Malakit grönt, Nifurpirinol, Methylen blue m.m. är Cancerframkallande ämnen
            Är då inte Metronidazol ett bra mycket bättre val?
            Och alla får inte ut medicinen, utan måste skicka fisken till Torbjörn på Sva som kommer att meddela dig att fisken är död och vad orsaken var. Till en kostnad av idag kanske 600 kr
            Perran

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Du har missat något Metronidazol är klassat som läkemedel o ligger under läkemedelsförordningen. Dessutom under antibiotikagruppen. Maldakitgrönt, Formaladhydrat o Mentylenblått är kemikalier o ligger under kemikalieförordningen. Men även de är svårare att komma åt . Nifurpirinol fanns i många tyska preparat men är idag också där förbjudet så även dess efterföljare Dockvar det ok att sälja ut restlagret så håll koll på bäst före datum
              Senast redigerad av kaj.p; 29 januari 2015, 22:33.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Ducce
                Användare
                • november 2009
                • 360

                #8
                Ursprungligen postat av ola sjödin
                kanske denna tråd bör tas bort av ovan nämnda skäl?
                [y]..

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Jag låser tråden, då det inte är tillåtet att sälja receptbelagda mediciner privat. Får endast säljas på apotek med recept.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...